feminismus.czČlánky › Aby celoživotní vzdělávání pomohlo znevýhodněným skupinám…

Aby celoživotní vzdělávání pomohlo znevýhodněným skupinám…

Realizovat kurzy celoživotního vzdělávání pro skupiny lidí, které jsou na trhu práce znevýhodněné, je náročné po organizační i odborné stránce. Má-li taková aktivita skutečně pomoci, je potřeba se zamyslet nad zdánlivými drobnostmi, které ale mohou v mnoha případech zásadně ovlivnit to, zda se kurzů budou moci členové a členky cílové skupiny zúčastnit. Často jsou to totiž právě tytéž „drobnosti“, které tyto lidi znevýhodňují na trhu práce. Pokud se stejná znevýhodnění objeví již na úrovni podpůrných programů, míjejí se tyto účinkem, protože jen dále reprodukují existující bariéry.

Realizovat kurzy celoživotního vzdělávání pro skupiny lidí, které jsou na trhu práce znevýhodněné, je náročné po organizační i odborné stránce. Má-li taková aktivita skutečně pomoci, je potřeba se zamyslet nad zdánlivými drobnostmi, které ale mohou v mnoha případech zásadně ovlivnit to, zda se kurzů budou moci členové a členky cílové skupiny zúčastnit. Často jsou to totiž právě tytéž „drobnosti“, které tyto lidi znevýhodňují na trhu práce. Pokud se stejná znevýhodnění objeví již na úrovni podpůrných programů, míjejí se tyto účinkem, protože jen dále reprodukují existující bariéry.

Na co tedy při plánování kurzů celoživotního vzdělávání pamatovat?

Vždy je důležité vzít v potaz potřeby skupiny, pro niž je vzdělávání určeno. Jsou-li cílovou skupinou ženy a muži s malými dětmi, pak bude potřeba zajistit několik věcí, které souvisejí s jejich rodičovstvím.

  • Místo konání by mělo mít bezbariérový přístup (např. pro dětský kočárek nebo pro hendikepované osoby - na vozíčku, s berlemi apod.) a být dobře dostupné. Rodiče budou možná potřebovat odvést děti do školky a pak je zase včas vyzvednout, možná pojedou na kurz s dítětem v kočárku.
  • Kurzy by se měly konat ve vhodný čas – měly by například zohlednit provozní hodiny zařízení péče o děti. Konání kurzů by mělo také respektovat průběh školního roku (prázdniny, vysvědčení apod.).
  • Pokud to rozpočet dovolí, je velkou pomocí i možnost hlídání dětí během kurzů (dětský koutek, babysitting); pokud jsou kurzy střednědobé či dlouhodobé, nemělo by se jednat o pouhé zajištění hlídání dětí, tato služba by měla zahrnovat také vzdělávací a rozvojové prvky. Finanční příspěvek na službu hlídání je výhodný zejména v případě, když dítě onemocní a nemůže do kolektivu.
  • V neposlední řadě je důležité zajistit vhodné lektory a lektorky. Ti by kromě odborné erudice měli být citliví na stereotypy na základě genderu, věku, etnicity apod.: zkušenosti ukazují, že je přínosné, pokud lektoři a lektorky speciálních kurzů zaměřených na znevýhodněné skupiny obyvatel absolvují seminář pro školitele, který je zaměřen na specifika vzdělávaných skupin a problematiku rovných příležitostí. Účastnice IT kurzů často přiznávají, že i když je vzdělávají vysoce erudovaní počítačoví odborníci, kurzy pro ně nejsou přínosné, pokud lektoři nedisponují znalostmi a zkušenostmi práce s danými cílovými skupinami a nepoužívají adekvátní jazyk a výukové metody.
  • Vyplňování bílých míst v životopisu: součástí vzdělávacích kurzů určených pro rodiče na mateřské/ rodičovské dovolené by měla být motivace a také nácvik dovedností důležitých pro úspěšné uplatnění na trhu práce. Řada matek a otců na mateřské/ rodičovské dovolené organizuje různé občanské aktivity či pracuje formou různých brigád, ale nezmiňuje se o nich ve svém životopise a neupozorňuje tak potencionální zaměstnavatele na nově nabyté zkušenosti a dovednosti. Je také vhodné poukazovat na přínosy managementu rodiny pro rozvoj pracovních a organizačních dovedností.

Hlavním mottem celoživotního vzdělávání je: „nikdy není pozdě, ani brzo na to začít se učit“. Každý je otevřený novým myšlenkám, zkušenostem a dovednostem. Celoživotní vzdělávání je určeno různým věkovým a sociálním skupinám, probíhá ve škole, v zaměstnání nebo v domácím prostředí. Využívají se při něm různorodé prostředky a metody výuky a učení, soustředí se na rozvoj osobních rysů a motivace. Jak na celoživotní vzdělávání a rovné příležitosti žen a mužů se dočtete v odborném textu, který vznikl pro Institut celoživotního vzdělávání Havířov.

Ke stažení na stránkách http://www.rovneprilezitosti.cz.

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.