feminismus.czČlánky › EXIT PROMO

EXIT PROMO

18. duben 2005  | Martina Tarantová
EXIT PROMO
Mladík ve vlaku si sedá naproti krásné, mladé dívce a spícímu muži. Takto začíná upoutávka kampaně Exit Promo proti obchodování s lidmi, která běží na televizi Prima. Koho by v danou chvíli napadlo, že dívka ve vlaku nesedí dobrovolně, a že muž dřímající vedle ní, není její přítel, ale člověk, který z ní chce pro peníze udělat otrokyni 21. století.
Mladík ve vlaku si sedá naproti krásné, mladé dívce a spícímu muži. Takto začíná upoutávka kampaně Exit Promo proti obchodování s lidmi, která běží na televizi Prima. Koho by v danou chvíli napadlo, že dívka ve vlaku nesedí dobrovolně, a že muž dřímající vedle ní, není její přítel, ale člověk, který z ní chce pro peníze udělat otrokyni 21. století.
K obchodování s lidmi (využívání lidských bytostí zločinci, kteří na nich vydělávají peníze) dochází všude v Evropě. Stal se z něj stal třetí nejvýnosnější druh zločinu na světě po obchodu s drogami a zbraněmi. Každý rok se obětí obchodu s lidmi stane celých 500 000 obyvatel Evropy. Většinou jde o ženy a dívky přinucené k prostituci.

Naštěstí však ne každý před realitou uteče jako mladík v upoutávce Exit Promo. Jsou i tací, kteří se rozhodli pomáhat. V roce 2003, MTV Networks Europe založila nadaci MTV Europe Foundation. Nadace se sídlem v Londýně si v souladu se svým poselstvím - Free Your Mind (Osvoboď svou mysl) - předsevzala využít možností evropské sítě MTV a této značky, aby informovala evropskou mládež i dospělé o vážných společenských problémech. Mise Free Your Mind má tři hlavní cíle:
• zvýšit povědomí mladých lidí v celé Evropě o vážných společenských problémech, a to hlavně pomocí produkce a vysílání speciálních programů, sloužících k ovlivnění postojů, názorů a chování mladých lidí;
• inspirovat mladé lidi k tomu, aby se angažovali a jednali v těchto i v jiných záležitostech;
• podporovat organizace, které v celé Evropě bojují s těmito společenskými problémy, a zakládat tvůrčí iniciativy, vedoucí k pozitivním změnám.

MTV má v úmyslu zvýšit povědomí o nejdůležitějších společenských problémech pomocí ceny Free Your Mind, která je každý rok na udílení evropských hudebních cen MTV předána jednotlivci nebo organizaci, kteří významně přispěli k boji proti netoleranci, předsudkům a společenské nespravedlnosti. Letošní cena Free Your Mind byla udělena organizaci La Strada. Cílem programu sítě La Strada je zvyšovat povědomí úřadů, médií i veřejnosti v celé Evropě o tomto hrubém porušování lidských práv. Program dále pomáhá obětem prostřednictvím kontaktování podpůrných sítí a informuje ženy a dívky o nebezpečí ze strany obchodníků s lidmi. (E-mail: Lastrada@strada.cz)

MTV EXIT uvádí také speciální program Inhuman Traffic s Angelinou Jolie. Inhuman Traffic dokumentující porušování lidských práv evropských žen a dívek, které se staly oběťmi obchodu s lidmi a sexuálního vykořisťování. Seznámít se můžete s Annou, rumunskou ženou, kterou její soused prodal na Balkán, kde byla po 2,5 roku nucena k prostituci, a s Taťánou, obětí, která strávila půl roku v Amsterodamu jako sexuální otrokyně. Taťánu prodal její vlastní přítel. Spolu s jejich děsivými příběhy můžete vidět další postavy řetězce obchodu s lidmi – možnou příští oběť, mladíka, který platí za sex, policistu z oddělení boje proti obchodu s lidmi a zástupce organizací pro prevenci a pomoc. V pořadu Inhuman Traffic nahlédnete do zákulisí řetězce obchodu s lidmi a dozvíte se, jak může každý z nás pomoci s přetržením tohoto řetězce.

Pro ilustraci uvedu některé utržky z rozhovoru uvedené na stránkách této kampaně:

AJ
Giovanni si nepřipouští tvrdou realitu – krutost, zneužívání, znásilňování.
Giovanni
Všimnu si, když má holka monokl nebo modřiny, které zakrývá mejkapem. To je pak jasné, že je k tomu někdo nutí. To není moje věc, abych to nějak řešil.

AJ
Jenže to je jeho věc. Pokud je ta žena obětí obchodu s lidmi, vidí věci úplně jinak.

Taťána
Je to strašné, pomyšlení na toho divného chlapa, s kterým to máte dělat, úplně cizí, sprostý, starý mužský. To se nedá popsat, jak je vám mizerně a hnusně. Připadám si hrozně špinavá. Nejste to vy, je to jako kus masa. Někdy se musíte postarat o devět nebo deset mužů za večer... Je to odporné.
Tak jsem klientům říkala, jak to se mnou je, a nikdy jsem neslyšela nic než „je mi tě líto“ nebo „to je ostuda“ nebo „to máš blbý“ nebo „to je fakt hrůza“. To bylo všecko, nic víc.

Anna
Jednou jsme zaslechli, že se chystá razie, tak nás majitel schoval v pokoji. Jeden můj klient mi řekl, že ví, kam by mě dali, kdyby přišla policie, a že by mi pomohl utéct. Nemohla jsem tomu uvěřit, myslela jsem, že se mi to zdá. Povedlo se mi utéct.

V pořadu zazněl také názor jedné ženy: “Já si hledím svého a o cizí věci se nestarám, jsem jenom uklízečka. Co by taky člověk mohl dělat... nic.” Domnívám se, že kdyby si toto řekl každý, svět by vypadal opravdu hrozně. Všichni bychom si měli uvědomit, že obchod s lildmi se týká každého z nás, protože může postihnout kohokoli, koho známe. Každý, kdo uvažuje o cestování, práci nebo studiu v zahraničí, je vystaven riziku. Neměli bychom proto zapomenout, že se obchoduje právě s takovými lidmi, jako jsme my.

Pokud byste se chtěli o činnostech MTV Exit dovědět více, uvádím internetovou adresu:
http://www.mtvexit.org/mtv3/homepage.jsp?langid=10


Martina Tarantová
www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.