RŮZNÉ POČÍNÁNÍ NAŠÍ PLANETY
Napřed zpráva
optimistická: kamenovat se přece jen nebude. Na severu Nigérie ve vesnici Tungar Tudu žije či spíš
živoří negramotná Sufiatu Huseini v chatrči svého slepého otce spolu se
sousedem, jemuž malomocenství uhryzalo údy. Pětatřicetiletá dcera, která vypadá
na téměř dvojnásobek svého věku, je legálně rozvedená, má dvě děti a třetí je na
cestě. A proto byla odsouzena k smrti.
V Nigérii, zemi s největším počtem (120 miliónů) obyvatel Afriky, se ze
severu říří vliv islámu a s ním i uplatňování přísných středověkých zákonů šáría. Zlodějům amputovat údy,
mimomanželský pohlavní styk trestat sto ranami bičem. Jestliže ale aspoň jeden z milenců je či někdy v minulosti byl vázán
manželstvím, trestem je smrt ukamenováním. Aliu Abubakar Sanyyinna, generální
prokurátor severního státu Sokoto, potvrdil, že podle islámského práva je
cizoložství ten druhý nejvážnější zločin. (Prvním nejvážnějším je urážka Allaha
a ne snad vražda či velezrada, jak by se naivní outsider mohl domnívat.) Mansur Ibrahim Sa´id,
děkan právnické fakulty na místní univerzitě, názor potvrdil a dodal: „Jestliže
bude ukamenována k smrti, ona tak bude content (v doslovném předkladu
„uspokojena“, ale snad spíš ve
smyslu, že „usmířena“ pochopit, respektovat takový průchod spravedlnosti). A ti, kteří ji ukamenují, budou šťastni,
že vykonali vůli Boží.“ (citáty obou juristů v The New York Times Magazine, 27.ledna
2002),
Podrobnosti tohoto případu: Této ženě Sufiatě se dvořil šedesátiletý
Yakubu Abubakar a poněvadž neuspěl, čtyřikrát ji – prý – v buši znásilnil s
následkem otěhotnění. Před
platností přísné šárii by se záležitost vyřešila jednoduchou
domluvou, ale teď již bylo pozdě.
Poté co těhotenství nabylo viditelného tvaru, policie je oba přivedla k
výslechu. Důkazem spáchání zločinu cizoložství je buď přiznání pachatelů nebo
svědectví čtyř mužů (mužů, samozřejmě), přítomných intimnímu aktu. Svědků ovšem
nebylo, Abubakar své účastenství popřel a ubohá Sufiatu své příliš zřetelné
těhotenství popřít nemohla.
Tresty se vykonávají
veřejně, v národě se těší značné olibě a politici se předhánějí, jak na takové
popularitě co nejvíc vydělat. Organizace spojených národů, tolik horlící, mravně
se rozhořčující nad porušováním lidských práv v západních zemích, zejména v USA
a Izraeli, zpravidla nemíní zaznamenávat prohřešky v zemích, jimž se ohleduplně
říká rozvojové, s odůvodněním o nepřípustnosti zasahování do vnitřních
záležitostí jakkoliv barbarsky si počínajícího státu. V tomto případě ale došlo k vítané
výjimce, někdo se přece jen ozval, světová media komentovala a plno nevítané
publicity přimělo federální vládu v Lagosu, aby zařídila zrušení hrůzostrašného verdiktu.
Islám tedy přísně trestá
cizoložství, ale na mnohoženství hledí vlídně. Pouze Tunisko je postavilo mimo
zákon, nedbajíc doporučení Mohameda „Neptejte se manžela, proč bije svou ženu. A stejně tak se ho
neptejte, proč si přibírá další manželku.“ Zájemci o toto téma nechť se seznámí
s analýzou z 2.února 2002, kterou vypracoval Výzkumný ústav sdělovacích
prostředků Středního východu (memri@memri.org). Jsou v ní odkazy na řadu původních
zdrojů, například na vlivného šejka Yussefa A-Qaradhawiho a jeho tvrzení, že
polygamie existuje ve všech společnostech, ale s tím rozdílem, že v západních
zemích je nemorální, věru nelidská.
Tam jsou milenkám jakož i levobočkům odepřena věškerá práva. Obhájci polygamie
též poukazují na značně výraznější sexuální choutky samců v lidské společnosti
jakož i v říši zvířat. Mít jen jednu ženu,
samec by ji k její škodě příliš uondával. Navíc, ženy menstruují, každý
měsíc po řadu dní jsou k nepoužití a ještě delší dobu tak tomu je po porodu. V
případě její neplodnosti manžel si právem vyhledá vhodnou rodičku svého
potomstva. Ve prospěch polygamie též mluví populační asymetrie: rodí se víc děvčat než chlapců a za
válečného stavu se disproporce
zvětšuje. Není pak dost mužů pro každou ženu a bez polygamie by neměly
příležitost prožívat slasti sexu a mateřství.
Slasti to mohou být
problematické i v nemohamedánských společnostech a hodně se mohou prodražit, než
k nim vůbec dojde. V Indii zákon, zakazující vymáhání věna, zůstává jen na papíře. Svatbou lakota mnohých
ženichů nekončí. Domáhají se další platby a když vydírání neuspěje, řešením je
vražda: jedem, nožem, provazem a nejčastěji petrolejem. Dojde k neštěstí v
domácnosti, manželka vzplála. Ve státu Gujarátu, rodišti pacifisty Gandhího,
takto ročně zhasne život tisíce ubožaček. V roce 1992 vláda přiznala počet 4.785
takových případů. Autorka Ranjan Kumarová v knize Brides are Not for Burning („Nevěsty
nejsou na upalování“) přináší řadu důkazů o těchto zločinech jakož i o úřední
letargii, manévrování advokátů a manipulaci s důkazy. Nepotrestaný palič vdovec se pak může
rozhlédnout po nové nevěstě a další přiležitosti k lukrativnímu obohacení.
V Africe takové řešení
nehrozí, ženy tam mají značnou cenu. Jsou ke koupi jako každé jiné zboží a
takový nákup dovede udělat pořádnou díru do rozpočtu. Na venkově se platí
dobytkem – až dvacet či víc kusů, kdežto ve městech se vyžaduje peněžní
ekvivalent, nejraději v dolarech, při uvážení stavu zpravidla chřadnoucí lokální
měny. Místo zásnubního prstenu pro
nevěstu, rodiče obdrží zálohu, třeba
v podobě mobilního telefonu nebo dokonce i ojetého auta. (V ekonomicky
rapidně upadajícím Zimbabwe těchto dní i pouhý kanistr s benzinem je vítán.)
Tradicionalisté se rozhořčují, frustrováni jsou jak ožebračovaní nápadníci tak
děvčata, těžko provdatelná, na ocet zůstávající. Zastánci práv žen oprávněně
varují před následky takové lakoty. Muž svou ženu beztoho považuje za svůj
osobní majetek a jestliže musel zaplatit vydřidušskou cenu, pádné pěsti pak
dodává na intenzitě pocit frustrace, že se stala příčinou
ožebračení.
Po špatné zprávě znovu
jedna dobrá: V Keně v prosinci 2001 vláda zakázala provozování tradice,
eufemisticky zvané female circumcision
(„ženská obřízka“) ač blíž k pravdě je genital mutilation – mrzačení pohlavních
orgánů. Důvkám v pubertě nebo i dřív uříznout poštěváček a něco stydkých pysků k
tomu. Účelem operce je dosažení zániku pohlavního chtíče, udělat z oběti mrtvý
předmět k potřebě majitele. Rituál mnohde doprovází ostříhání do hola jako
znamení, že tu došlo k „znovuzrození“ ženy. Okolí posuzuje děvčata, nepodstoupivší
takové mrzačení, jako méně hodnotný materiál, dobrý jen pro staré muže nebo do role
doplňkových (třetích či čtvrtých) manželek. Proceduru zpravidla vykonávají
stařeny, též pavučinami zalepující krvácející rány a leckterá kandidátka
budoucího manželského štěstí se tudíž nedožije. Statistika ze zprávy The Hosken Report: Genital and Sexual
Mutilation of Females (Lexington, MA, 1994, str.448) uvádí údaje o místu a
procentu postižených dívek: Somálsko, Džibuti – 99%, Súdán – 85%, Gambie, Eritrea – 80%, Burkina Faso, Guinea, Guinea Bissau,
Liberie – 70%. Odborníci však tvrdí, že celkový počet je značně vyšší než
126,680.000 přiznaných případů. Ozývají se popudlivé africké hlasy, zatracující
námitky proti tradičním praktikám jako nepřípustné vměšování dio vnitřních
záležitostí (ano, vnitřních záležitostí), jako další důkaz imperialistických,
neokolonialistických zálusků.
Zatímco takové barbarské
počínání je aspoň trošku na ústupu, ve vyspělých západních zemích na popularitě
značně získává tzv.body piercing
- krášlit se kovem,
nabodáváním, implantováním takových kousků všelijakého tvaru na různá místa –
nejen uši, ale i nozdry, rty, jazyk, pupík a třeba i genitálie, jimž se v Africe
dostává jiné pozornosti. Tři nedávné průzkumy potvrdily popularitu této módy. Na
amerických campusech již získala čtvrtinu až polovinu studentů (aniž by se
započítávalo propíchnutí ušních lalůčků). Novinka to není nijak zvlášt esteticky
povznášející (třináctiletá dívka s vyplazeným, kovovou kuličkou zatěžkaným
jazykem), nepraktická, s nákladným
pořizováním a nezdravými důsledky. Rána se snadno zanítí, krvácí, hojení může
trvat šest i víc měsíců, dochází k
infekcím, zejména umbilicus, shromaždiště bakterií, je zvlášt náchylný. Vzdor
tomu, body piercing uhranulo mládeži
obého pohlaví. Průzkumem mezi atlety na univerzitě Pace ve státě New Yorku se
zjistilo, že takto se šnoří 42
procent hochů a 60 procent dívek. Není rozdílu geografického, mezi
metropolitními oblastmi a venkovem,
socio-ekonomickým postavením, rasou, náboženstvím. I mládež na pobožném
baptistickém rurálním Jihu si tak počíná.
Notný je ale konflikt
generační, děti versus rodiče, již usilující o nápravné kroky. Popud k nim
zavdala sedmnáctiletá studentka Kate Dalrymple ve státě New Hampshire, když
přišla jednou domů takto kovově okrášlená. Její matka Janeen Dalrymple, členka
státního parlamentu, se zděsila a pustila se do iniciativy prosadit zákon, který
by zakázal takové počínání osobám mladším osmnácti let bez výslovného
rodičovského souhlasu. K podobné reakci dochází i v dalších
státech.
Toto je tedy móda hodně mladých. Když se pak začínají přibližovat ke třicátým narozeninám, notně se pozmění jejich estetická kritéria a místo zapichování kovových tretek dávají přednost kosmetickému přípravku Botox (botulism neurotoxin), v podstatě jedovaté substanci, jak jméno naznačuje, ale vskutku to účinný prostředek, jak se zbavit vrásek. Na rozdíl od univerzální popularity body piercing, botoxová mánie uhranula lépe situovaným kruhům, zejména, ale ne výlučně ženám. Procedura to je dost nákladná a jen s omezenou účinností, takže ji nutno oapakovat a náklady rostou. Nicméně, prognostici jí předvídají zářnou budoucnost. Lidé s vráskami budou málo k vidění stejně jako již dnes zřídka kdy lze potkat člověka bez zubů, ať už falešných či ještě původních. Vítaná změma má ale i své minus. Z tváří mizí individualita, autenticita, kolem nás přibývají masky neschopné výrazu pohody či stresu, nedovedou se zamračit, ač důvodů k občasnému nakvašení zůstává požehnaně – třeba ono kamenování, žen kupování a nevlídné zacházení.
Ota Ulč