feminismus.czČlánky › Sociální reforma diskriminuje ženy

Sociální reforma diskriminuje ženy

13. březen 2008  | Proequality  |  Proequality
Rámcová analýza vládou přijatých reforem, kterou zpracovala koalice ProEquality, ukazuje na nedostatky z hlediska uplatňování principu rovných příležitostí pro ženy a muže a upozorňuje na velmi pravděpodobné zhoršení životní situace žen v porovnání s muži.

Reforma diskriminuje ženy: Tisková zpráva Otevřené společnosti, o.p.s. a koalice ProEquality k dopadům nové sociální reformy na ženy a muže

Rámcová analýza vládou přijatých reforem, kterou zpracovala koalice ProEquality, ukazuje na nedostatky z hlediska uplatňování principu rovných příležitostí pro ženy a muže a upozorňuje na velmi pravděpodobné zhoršení životní situace žen v porovnání s muži.

K 1.1.2008 vstoupila v platnost opatření měnící nastavení daňového, sociálního a zdravotního systému v ČR, které zásadně ovlivní životy občanek a občanů České republiky. Při přípravě reforem vláda nenabídla veřejnosti ani médiím analýzu dopadů na postavení žen a můžu, ačkoliv tuto povinnost jí ukládají opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti mužů a žen (viz stránky Ministerstva práce a sociálních věci na http://www.mpsv.cz/cs/301.) Koalice ProEquality vypracovala rámcovou analýzu jednotlivých opatření: daňové reformy, rodičovského příspěvku, poskytování dávek hmotné nouze a zavedení poplatků ve zdravotnictví a jejich dopady na ženy a na muže. Z analýzy vyplývá, že reformy ve svém celku významně zhorší postavení žen jako skupiny v porovnání s muži.

Současná vláda prezentuje daňové změny a sociální reformy, například třírychlostní rodičovskou dovolenou, jako moderní trendy podpory rodiny a posílení svobody volby rodičů. V detailnější analýze reformních opatření se však zviditelní jasné protichůdné dopady reforem: namísto podpory volby směřují opatření k posílení tradičních rolí a navíc opomíjí zvýšení znevýhodnění žen ve společnosti. Z daňové reformy, která snižuje přímé daně, budou profitovat lidé s nejvyššími příjmy a majetky, mezi kterými dominují muži. V roce 2006 měli muži mezi lidmi s nejvyššími příjmy 2,5x větší zastoupení než ženy a jejich průměrná mzda byla o 40 % vyšší.

Zvýšení nepřímých daní v kombinaci se zvýšením ostatních životních nákladů zatíží především sociálně slabé skupiny, mezi nimiž je více žen: v roce 2005 například 80% žen například pobíralo důchody do 7 500 Kč, zatímco 94 % mužů nad 7 500 Kč; míra nezaměstnanosti žen činila 8,8 % a mužů 5,8 %; v 90 % všech neúplných rodin vychovávaly děti ženy (celkem to bylo 245,5 tisíc rodin) a z toho 11 % bylo nezaměstnaných v porovnáním se 2 % mužů samoživitelů.

Nový systém rodičovské dovolené a dávek pro rodiče přináší nerovnosti mezi různými sociálními skupinami. Volba nejrychlejší varianty rodičovské (11 400 Kč do 24 měsíců dítěte) závisí na výši platu před porodem: úplná svoboda volby je umožněna pouze lidem, kteří pobírali plat vyšší než 16 400 Kč hrubého měsíčně. Jenom pro porovnání, medián hrubé mzdy žen byl v roce 2006 17 310,- Kč.

Jak uvádí Irena Smetáčková, expertka na problematiku rovných příležitostí: „U třírychlostní rodičovské dovolené vláda zamlčuje fakt, že velké části žen nevznikne nárok na peněžitou pomoc v mateřství (a budou pobírat automaticky rodičovský příspěvek ve výši 7600 Kč a následně budou nuceny nastoupit na čtyřletou variantu čerpání rodičovského.“

Petr Pavlík z Katedry genderových studií FHS UK dodává: „Navíc výrazné zvýšení slevy na dani pro toho z manželů, jehož partner/ka je v domácnosti, podporuje tradiční model rodiny, kdy žena rezignuje na vlastní kariéru, což bude výhodnější pro muže jako skupinu. To se těžko dá nazývat proaktivní politikou rovných příležitostí pro muže a ženy.“

Finanční podpora rodičů je pouze jedním z faktorů, které pomáhají slaďovat jejich rodinný a pracovní život – dalšími a zcela jistě podstatnějšími faktory je ostupnost předškolních zařízení péče o děti, alternativní formy pracovních úvazků (např. částečné úvazky, práce z domova atd.) a celková otevřenost společnosti vůči většímu zapojení mužů do rodinného života, specificky do péče o děti – v žádné z uvedených oblastí vláda nevyvinula jakékoliv úsilí o změnu.

 

Celé znění analýzy si můžete stáhnout na našich webových stránkách www.proequality.cz.

 

 

 

 

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.