Strategie: Sex v české reklamě není, ale ani nemůže být problém
3. duben 2003
| Jiří Hořčica | http://www.istrategie.cz
Češi relativně nejčastěji totiž uváděli, že se jim využívání erotických a sexuálním motivů v reklamě obecně líbí (17,2 %), ve vztahu k výrobkům je má v oblibě dokonce 34 procent našich občanů, kteří navíc nejméně často vyžadovali zákaz jejich používání (9,7 %). Tento vztah české veřejnosti k erotice a sexu v reklamě se přitom dlouhodobě nemění.
Češi relativně nejčastěji totiž uváděli, že se jim využívání erotických a sexuálním motivů v reklamě obecně líbí (17,2 %), ve vztahu k výrobkům je má v oblibě dokonce 34 procent našich občanů, kteří navíc nejméně často vyžadovali zákaz jejich používání (9,7 %). Tento vztah české veřejnosti k erotice a sexu v reklamě se přitom dlouhodobě nemění.
Čeští spotřebitelé v podstatě ani nemohou mít s erotikou v reklamě nějaké výrazné problémy. V porovnání se světem neumí česká reklama s erotickými motivy příliš pracovat. České práce se zatím neobjevily ani na jediném ze tří ročníků festivalu erotické reklamy, který pod názvem LEAF (Lisboa Erotic Advertising Festival) probíhá na jaře v portugalské metropoli Lisabonu. Výsledky třetího ročníku festivalu nebyly v době uzávěrky tohoto čísla ještě k dispozici, v roce 2002 nicméně nejvíce ocenění získaly reklamy z Itálie, Francie a Brazílie. Tedy ze zemí, u kterých se až příliš často předpokládá, že pro jejich obyvatele je sex nejen aktem reprodukce, prostředkem úniku, ale skutečným hobby. To samozřejmě zní jako klišé, ale asi na tom něco skutečně bude.
Česká erotická reklama ve srovnání s pracemi z těchto zemí skutečně působí těžce a upatlaně. K jejím „nejsvětlejším“ momentům tak zatím patří nechvalně proslulý inzerát na Velkopopovického kozla se sloganem „Vychutnej si svého kozla“ nebo vizuál propagující dnes už zapomenutou značku kosmetiky, ze které zbylo jen třeskuté „Ty naše kozičky české“. To už je ale dávnověk české reklamy a s erotickými motivy se dnes pracuje přeci jen citlivěji – viz tiskové práce agentury Euro RSCG pro Wine Shop Havelská, které se dostaly na shortlist letošního Louskáčku. S absentující erotikou v reklamě tak dnes nemají problémy čeští spotřebitelé ani Arbitrážní komise Rady pro reklamu. Ta například loni vyhodnotila jako závadné pouze dvě dílka s erotickou tématikou. Jako sexistická byla doporučena ke stažení reklama společnosti HET na barvy Klasik, rozhlasová a outdoorová kampaň Rádia Relax, jejíž vizuál zahrnoval obnaženou ženskou zadnici, byla označena jako vulgární hlavně kvůli sloganu „A to si neděláme prdel“.
31.3.2003
Čeští spotřebitelé v podstatě ani nemohou mít s erotikou v reklamě nějaké výrazné problémy. V porovnání se světem neumí česká reklama s erotickými motivy příliš pracovat. České práce se zatím neobjevily ani na jediném ze tří ročníků festivalu erotické reklamy, který pod názvem LEAF (Lisboa Erotic Advertising Festival) probíhá na jaře v portugalské metropoli Lisabonu. Výsledky třetího ročníku festivalu nebyly v době uzávěrky tohoto čísla ještě k dispozici, v roce 2002 nicméně nejvíce ocenění získaly reklamy z Itálie, Francie a Brazílie. Tedy ze zemí, u kterých se až příliš často předpokládá, že pro jejich obyvatele je sex nejen aktem reprodukce, prostředkem úniku, ale skutečným hobby. To samozřejmě zní jako klišé, ale asi na tom něco skutečně bude.
Česká erotická reklama ve srovnání s pracemi z těchto zemí skutečně působí těžce a upatlaně. K jejím „nejsvětlejším“ momentům tak zatím patří nechvalně proslulý inzerát na Velkopopovického kozla se sloganem „Vychutnej si svého kozla“ nebo vizuál propagující dnes už zapomenutou značku kosmetiky, ze které zbylo jen třeskuté „Ty naše kozičky české“. To už je ale dávnověk české reklamy a s erotickými motivy se dnes pracuje přeci jen citlivěji – viz tiskové práce agentury Euro RSCG pro Wine Shop Havelská, které se dostaly na shortlist letošního Louskáčku. S absentující erotikou v reklamě tak dnes nemají problémy čeští spotřebitelé ani Arbitrážní komise Rady pro reklamu. Ta například loni vyhodnotila jako závadné pouze dvě dílka s erotickou tématikou. Jako sexistická byla doporučena ke stažení reklama společnosti HET na barvy Klasik, rozhlasová a outdoorová kampaň Rádia Relax, jejíž vizuál zahrnoval obnaženou ženskou zadnici, byla označena jako vulgární hlavně kvůli sloganu „A to si neděláme prdel“.
31.3.2003