Vážená paní, vážený pane…
Opravdový muž by měl být vždycky drsný. Žena je především krásné tělo. Připadají vám ta tvrzení postavená na hlavu? Nejenom vám. Lidé, kteří mají stejný názor, se už dvakrát sešli na workshopu psaní dopisů proti sexistickým reklamám.
Během březnového setkání jsme probírali reklamní spoty přípravku na podporu erekce Clavin a propagační video Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně „Romantička“. V červnu přišly na řadu brambůrky Bohemia („ne pro dámičky“), energetický nápoj Semtex (s twerkovou kampaní) a McDonald’s s pořádnou snídaní pro chlapy. Až na případ Clavinu, k jehož spotům se představitelé firmy už dřív vyjadřovali, a proto jsme se rozhodli oslovit spíš Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, jsme všechny dopisy poslali zadavatelům reklam. Jaké jsme dostali odpovědi?
- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tvrdí, že v případě spotu Clavinu lze sice „diskutovat o vkusnosti a vhodnosti zpracování daných obchodních sdělení“, ale zároveň „závěry analytických výstupů nepřinesly poznatky, které by ukazovaly na to, že v obsahu spotů dochází k snižování lidské důstojnosti či ponižujícímu zobrazování žen“. (Stavění žen na úroveň pasivních objektů bez vlastní vůle a pornostylizace důstojnost žen přece nesnižují!)
- Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity v Brně mlčí. Přes opakované zaslání emailů na dvě kontaktní osoby a dopisu na Podatelnu univerzity.
- Firma Bohemia odpovídá rychle. Vymlouvá se na vtip a nadsázku: „Jediné, co bylo naším záměrem je přinést trochu vtipu a nadsázky při komunikaci opravdu masivních brambůrků s velkými vruby a příchutěmi, které mají říz“, a vzápětí přechází k marketingovému útoku: „Už jste viděli naši televizní reklamu? Určitě naše dvě roztomilé brambory nekomunikují hrubost nebo agresivitu. Sledujete náš Facebook nebo Instagram? Všechny posty se snaží Zemák a Křupák, naši ambasadoři, směřovat do legrace a pobavit naše fanoušky.“
- Semtex na zprávy poslané přes kontaktní formulář neodpovídá. Reaguje až na facebookovou zprávu, a to velmi stručně. Dozvídáme se však, že mravní úroveň svých reklam musí přizpůsobit (=snížit) na úroveň svých zákazníků, tedy mladých lidí: „Nápoje Semtex jsou nejčastěji konzumovány mladými lidmi, značka tedy přizpůsobuje svou komunikaci této cílové skupině a komunikuje s nadsázkou, která je Semtexu vlastní. Naše tanečnice, sebevědomé ženy a profesionálky v tanečním stylu twerk, si promoakci užívají a s radostí při ní rozšiřují povědomí o tomto zajímavém a netradičním tanečním stylu.“ (Takže problém je asi v nás – přesto, že jsme mladí, nezdá se nám, že by nám firma Semtex přizpůsobila svou komunikaci…)
- McDonald’s nás důsledně ignoruje.
Přes všechny obtíže to nevzdáváme a 14. září budeme pokračovat. Tentokrát se zaměříme na lokální reklamy menších firem.