feminismus.czČlánky › Žába na prameni apeluje na MŠMT: Pomozme školám budovat rovné příležitosti dívek a chlapců

Žába na prameni apeluje na MŠMT: Pomozme školám budovat rovné příležitosti dívek a chlapců

2. březen 2007  | Žába na prameni
Žába na prameni apeluje na MŠMT: Pomozme školám budovat rovné příležitosti dívek a chlapců
Po roce a půl, který Žába na prameni věnovala snaze zavést princip rovných příležitostí do pedagogické praxe, přichází s usnesením, kterým chce tlačit na tolik potřebnou systémovou změnu. Prvotní impuls k tomuto kroku vzešel už z úvodní konference a postupně byl formulován na základě zkušeností a poznatků, které jsme získali v průběhu projektu. Toto usnesení, které na konferenci podepsalo kolem čtyřiceti pracovníků a pracovnic škol, ministerstev a neziskových organizací, a jehož text vám zde nabízíme, chceme v nejbližších dnech předložit ministryni školství, mládeže a tělovýchovy.
Po roce a půl, který Žába na prameni věnovala snaze zavést princip rovných příležitostí do pedagogické praxe, přichází s usnesením, kterým chce tlačit na tolik potřebnou systémovou změnu. Prvotní impuls k tomuto kroku vzešel už z úvodní konference a postupně byl formulován na základě zkušeností a poznatků, které jsme získali v průběhu projektu. Toto usnesení, které na konferenci podepsalo kolem čtyřiceti pracovníků a pracovnic škol, ministerstev a neziskových organizací, a jehož text vám zde nabízíme, chceme v nejbližších dnech předložit ministryni školství, mládeže a tělovýchovy.

Pomozme školám budovat rovné příležitosti dívek a chlapců doporučující usnesení Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy vzešlé z konference projektu rovné příležitosti v pedagogické praxi, Rok 2007 byl Evropskou komisí vyhlášen rokem rovných příležitostí pro všechny. Tím je vyjádřen význam rovných příležitostí žen a mužů jako hodnoty v demokratických společnostech, avšak současně i fakt, že v této oblasti existuje stále řada slabých míst. Rovnost  žen a mužů není dosud reálným stavem. Náš vzdělávací systém je dosud oblastí, kde dochází k reprodukci a prohlubování genderových nerovností, avšak současně je oblastí, prostřednictvím které může být rovnost žen a mužů významně posílena. Genderově citlivé a otevřené vzdělávání vede žákyně a žáky k uvědomění a narušení stereotypních představ o ženách a mužích, což se kladně projeví v jejich svobodnějším uvažování o vlastní budoucnosti i v chování
vůči okolí.
Pouze takové školství, které respektuje genderovou rovnost jako klíčovou hodnotu (spolu s dalšími hodnotami), je možné považovat za plně demokratické. Český vzdělávací systém v tomto ohledu dosud z velké části selhává. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si jakožto řídící orgán každý rok v návaznosti na vládní dokument Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti příležitostí žen a mužů vytyčuje své resortní cíle v této oblasti. Nicméně ve školské praxi dochází jen omezeně k reálnému posilování rovných příležitostí dívek a chlapců a k narušování škodlivých genderových stereotypů. Účastnice a účastníci konference rovné příležitosti v pedagogické praxi se shodují v tom, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy by mělo věnovat větší úsilí implementaci navrhovaných změn do školské praxe. Zvláště apelujeme prostřednictvím tohoto usnesení, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přijalo a uskutečnilo kroky vedoucí k těmto cílům:

• Zahrnout genderovou citlivost mezi požadavky na absolventy/ky pedagogických fakult a dalších škol připravujících vyučující, podle nichž akreditační komise MŠMT posuzuje jednotlivé studijní obory;
• Začlenit genderovou problematiku jakožto pevnou součást vzdělávacích programů Národního institutu dalšího vzdělávání;
• Zahrnout kurz, který seznamuje s genderovou problematikou a podporuje genderovou citlivost do systému Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to zvláště do vzdělávání ředitelů a ředitelek škol a dále i do vzdělávání vyučujících jednotlivých vyučovacích předmětů;
• Zapojit genderovou výchovu mezi průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání;
• Posílit kritéria genderové korektnosti při posuzování učebnic v rámci udělování schvalovacích doložek;
• Zvýšit význam genderové citlivosti při posuzování škol Českou školní inspekcí, ve smyslu explicitního hodnocení škol v této oblasti;
• Vyčlenit sekci pro rovné příležitosti žen a mužů na webových stránkách MŠMT;
• Posílit roli koordinátora/ky pro oblast rovných příležitostí žen a mužů na MŠMT (např. prostřednictvím jeho/jejího efektivnějšího začlenění a zvýšení úvazku);
• Zvýšit grantovou podporu aktivit neziskových organizací v oblasti rovných příležitostí žen a mužů ve vzdělávání a prohlubovat spolupráci státu a neziskových organizací v této oblasti;
• Systematicky proškolovat pracovnice a pracovníky MŠMT, kteří pracují v oboru řízení strukturálních fondů EU, v odborech a sekcích MŠMT pro využívání ESF a zejména hodnotitele/ ky projektů, které se týkají genderové problematiky.

Žába na prameni





Související

www.feminismus.cz (2003)  |  redesign 2013  |  realizace a webhosting Econnect  |  design Michal Šiml  |  Za finanční podpory Slovak-Czech Women‘s Fund.