Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!
28. březen 2003
| Johana Jonáková
brozurka k seminari
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře.
Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o (re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře. Z výsledků vyplynulo:
· ve vrcholném managementu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
· všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
· v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.
Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.
· Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
· Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.
Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina
· Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,… asociují spíše muže a brání si pod daným termínem představit ženu.
· Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element
· Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
· Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu „sexual harassment“ jako „sexuální harašení“ může evokovat něco iracionálního a legračního („haraší mu v bedně“) a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.
Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.
V případě zájmu o zaslání Informační brožury pro novinářky a novináře kontaktujte gender.media@ecn.cz
· ve vrcholném managementu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
· všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
· v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.
Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.
· Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
· Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.
Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina
· Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,… asociují spíše muže a brání si pod daným termínem představit ženu.
· Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element
· Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
· Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu „sexual harassment“ jako „sexuální harašení“ může evokovat něco iracionálního a legračního („haraší mu v bedně“) a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.
Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.
V případě zájmu o zaslání Informační brožury pro novinářky a novináře kontaktujte gender.media@ecn.cz