Speciální cena Gender Studies za dobrý start
Rovné příležitosti v Air Products, rozhovor s personální ředitelkou J. Moravcovou
Proč se Vaše firma rozhodla prosazovat rovné příležitosti pro ženy a muže?
JM: Naše firma vyhlásila v roce 2001 strategický cíl zvýšení konkurence schopnosti, kromě jiného prostřednictvím zlepšování pracovního klimatu a mezilidských vztahů. V České republice o rok později.
Otázka rovných příležitostí pro ženy i muže je součástí této strategie. Jedná se o komplexní rozvojový program, jehož hlavní směr je určen rozhodnutím mateřské společnosti v Pensylvánii (USA). Jednotlivé lokální společnosti jej pak realizují konkrétními aktivitami podle vlastního uvážení a potřeb.
A konečně Air Products patří mezi firmy, které usilují nejen o svou prosperitu, ale také o to, aby této prosperity nebylo dosahováno na úkor společenského okolí ani jednotlivých osob. Problematika rovných příležitostí je tématem, které v tomto smyslu daleko přesahuje rámec podniku.
V rámci celého Air Products and Chemicals Inc. je do programu investováno ročně kolem 150 tisíc dolarů. Částka zahrnuje jak náklady na rozvojové aktivity, tak na odměny za dosažené výsledky.
Efekty programu ocenil časopis Business Ethics Magazine na jaře roku 2003 tím, že zařadil Air Products mezi 100 firem s nejetičtějším chováním (100 Best Corporate Citizens).
S jakými reakcemi jste se setkali, když jste tuto politiku zaváděli? Ze strany zaměstnanců, konkurence atd.
JM: Základní aktivitou jsou workshopy, kde řešící týmy jednak prohlubují sebepoznávání, jednak vytvářejí návrhy opatření, postupů a pravidel tak, aby se rovnost příležitostí posilovala. Účastníkům se dostává zpětné vazby na jejich vlastní přístupy a postoje. Protože se jedná o program s vysokou přidanou hodnotou pro všechny zúčastněné, byl a je přijímán jako podpora pro jejich práci, úspěch a kariéru – tedy kladně.
Výstupem aktivit jsou v případě AP Česká republika nová pravidla výběru spolupracovníků, aby přijímací rozhovory nebyly zkreslovány prvním dojmem a aby vybírající vyváženě hodnotili uchazeče podle všech aspektů. Jedním z kritérií je potenciál uchazeče k spoluvytváření pozitivního firemního klimatu.
Dalšími výstupy jsou úpravy pracovní doby pro ženy, včetně možností pracovat na částečný úvazek doma v době mateřské dovolené. V současné době takto pracují dvě ženy z celkového počtu třiceti žen. Případně přenesení těžiště činnosti domů tak, aby žena mohla pečovat o děti a zároveň v období mateřské dovolené neztratila kontakt se svým týmem.
A konečně výstupy workshopů se promítly do kritérií, která jsou uplatňována ve výročních hodnotících pohovorech. Díky tomu tento klíčový manažerský nástroj získal na účinnosti jak v oblasti stanovování osobních rozvojových cílů, tak jejich naplňování.
Co považujete za nejlepší výsledek této politiky?
JM: Hodnocení provedená manažery rozvoje lidských zdrojů ukazují, že se firemní atmosféra ve sledovaných ukazatelích zlepšila. Na pomyslné stupnici došlo ke snížení interpersonálního napětí a pocitu ohrožení za současného posílení loajality k firmě.
Ženy s potenciálem mají v Air Products individuální plán osobního a profesního rozvoje, jehož pomocí pracují na svém kariérovém růstu a mohou samy ovlivňovat svůj profesní postup.
Ptala se: Linda Sokačová
Text: Linda Sokačová