Jsem intelektuálním zločincem
21.03.2002 - SALON
str. 01
BLUMFELD
2002
* Své veřejné působení jste začal v roce 1977. Tehdy jste
vyšplhal na sochu svatého Václava a určitou dobu jste pak byl na "studijním
pobytu" v blázinci.
Tohle první veřejné "spisovatelské" extempore se
odehrálo v době policejní hysterie po vzniku Charty 77. V předběžné vazbě mi
přišili politický paragraf 202 - výtržnictví. Pak ale soud rozhodl, že nejsem
schopen rozpoznat "nebezpečnost svého jednání pro společnost", takže jsem
skončil na polokriminálnickém oddělení v Bohnicích. Čtvrt roku mě léčili
například inzulínovou šokovou terapií. Velká Sestra - soudní znalkyně a primářka
pavilonu - mi vyhrožovala, že jestli ještě jednou udělám podobnou politickou
performanci, nikdy už se z jejího zamřížovaného pavilónu nedostanu.
*
Jak jste se rozhodl?
Když jsem viděl, jak tam likvidovali lidi,
uvědomil jsem si, že tahle disciplinární instituce je horší než kriminál. V něm
má člověk aspoň jistotu, kdy ho pustí ven. Ještě mnoho let jsem pak musel být
jako sociální delikvent pod soudní ochranou z důvodů hrozící recidivy.
Katastrofickým událostem prostě kráčím vstříc. Úplně první začala, když mě moje
o dvacet minut starší sestra naučila ve třech letech mluvit v ženském rodě. Pak
mě odvelela rozbíjet okna na ulici, kde jsme bydleli. Další katastrofa přišla,
když se rodiče rozváděli a zapomněli na mě. Když jsem skončil základní školu,
ani si toho nevšimli. Tak jsem ani nestudoval, ani nepracoval. Jen jsem chodil
hrát basket a objevoval hudbu a filosofii. Pamatuji se, že jsem v té době četl
knihu Právo na lenost? - s příznačným podtitulem Strach ze svobody od Giani
Totiho. Tehdy existovala pracovní povinnost. Policajti, ale ibývalí učitelé se
divili, jak je vůbec možné, že nic nedělám. Věštili mi, že to se mnou dopadne
špatně. Měli naštěstí pravdu.
* Zatímco ostatní pilně studovali, vy
jste se flákal.
Po zátahu proti undergroundovém časopisu VOKNO v
listopadu 1981, když jsem opět skončil v předběžné vazbě, mě vyhodili z
rozmnožovny, kde jsem pracoval, a jelikož nebylo možné sociálně padnout níže,
propadl jsem se do kotelny mezi různé outsidery, tedy mezi sociálně blízké.
Odjakživa mne oslovují lidé na životní hraně, neboť úspěch je vždy v jistém
smyslu sociálním trestem. Rozervaní básníci jako Nerval nebo Plathová, požírač
živých myší Ladislav Klíma nebo feministická solitérka Anna Pammrová. V určité
době mne ovlivnil náboženský židovský myslitel Maxim Duren, toho však na sklonku
života iritovaly mé femininní sklony, takže mě obvinil z intelektuálního
sukničkářství a advokátství homosexuálů. Co ale opravdu nepřenesl přes srdce,
byly moje "ženské" červené kalhoty. Vliv na mne měl i nedávno zemřelý
fenomenolog Jiří Němec, který byl v katolických kruzích vnímán jako "zednáři
vyškolený trojský kůň, rozkládající odvěké jistoty". Deset let jsem chodil na
filosofický seminář nepředmětného myšlení Ladislava Hejdánka. Stejnou dobu u nás
doma přednášel existenciální mystiku Egon Bondy a další. Určitým zasvětitelem mi
ale byla i jedna židovská dívka. Když mi bylo deset let, vstoupila do třídy a
ten romantický platonický vztah mne vyživoval až do jednadvaceti, než jsem
poznal jinou židovskou "indiánku".
* Delfský bůh věštírny vyslovil
velký příkaz filosofie GNÓTHI SEAUTON - Poznej sám sebe. Píšete eseje o chaosu,
médiích, globalizaci, feminismu. Znamená to, že se jejich prostřednictvím
snažíte poznat sebe sama? Nebo jste se již poznal a dopřáváte si luxusu
poznávání jiných a jiného?
Jak může člověk poznat sám sebe, když v
každém poznání je obsaženo zahalující libido moci? V centru mého zájmu není
"sebepoznání". Usiluji o lehkost korku tancujícího na vlně života a zkoumám při
tom etiku chaosu v krajnosti možného.
* Dozvěděl jste se - o světě, o
člověku, o bohu, o sobě - něco, co vás příjemně, či naopak nepříjemně
překvapilo?
Ptám se pořád, ale odpovědi jsou bárky zakotvené v
přístavu Mlčení. Více než z Kantovy Kritiky čistého rozumu jsem se dozvěděl ze
svého hraní na piano nohama, z expresivního nočního výkřiku starého cikána, z
pohybu mraků nebo z pohledu do čerstvě vykopaného irského hrobu, do něhož moje
sestra nedávno pochovávala svého syna. Uvědomil jsem si naplno, že chaos má
především děsivou tvář propasti, kterou nezakryje ani modlitba. Z této
zkušenosti se zrodilo moje současné představení Dance Macabre.
* Vaše
hudební vystoupení - doprovázená zpěvem a tancem vašich kolegyň - mají
patetickou atmosféru, jsou sugestivní, často mají obřadní charakter. Vystupoval
jste několikrát i v kostele. Je to snaha prolomit se do "sakrální
sféry"?
Jednou jsme se zpěvačkou Editou Adlerovou a tanečnicí Antonií
Svobodovou hráli oratorium ženské duše, Carmina Femina, v jednom pražském
katolickém kostele. Celé to natáčel režisér Ivan Vojnár. V úvodní scéně
představuje ženskou bohyni polonahá tanečnice. Pár dní po představení mi
najednou zavolali, že se stal hroznej církevní průser a že převor jim sdělil, že
se na veřejnosti nesmí tato scéna objevit v žádné podobě. Ačkoliv tanečnice
nebyla o nic obnaženější než polonahý muž, který byl všude kolem zobrazen na
kříži, zákaz naznačuje, že pro patriarchální spiritualitu je ženské tělo
mocnějším chrámem než samotný kostel. Konkurenční chrám musí být tedy zbořen
tak, jak se to dělalo s ženskými chrámy ve starověku. Nad ně se pak napsalo:
Držte ženy pod vládou! Kdyby církev nebyla misogynská, zobrazovala by ukřižované
nahé ženské tělo vedle těla mužského. Myslím, že nahé ženské tělo nenarušuje
sakrální prostor, ale naopak ho zmnožuje - je chrámem v chrámu.
*
Řádný filosof dnes přednáší na fakultě, občas si trochu uvolní kravatu. Vy se za
filosofa považujete, ale převléknete se do ženských šatů a prsty tančíte po
klávesách.
Takový filosofický kravaťácký "falus" jen zatěžuje
tělesnost i intelekt. Kdybych vyučoval chaosu, moje přednášky by začínaly na
loďkách u Slovanského ostrova, pak by se plulo volným proudem po vodě až ke
splavu před Karlovým mostem. Těsně před hranou jezu, kde by se přepadalo do víru
života, by hodina vrcholila bleskurychlým přezkoumáním životních bifurkací, kdy
se lidské jednání ocitá na rozcestí mezi různými volbami - například zda
zachránit jen sama sebe, nebo se nechat pasivně utopit v turbulentním proudu
doby či naopak pomoci druhému. Věřím, že se vždy najdou aspoň dva páry lidských
rukou, které se pevně spojí a skočí přímo do oka víru s nadějí, že tímto svým
kvalitativně novým dynamickým pohybem překonají úskalí smrti bílého šumu života.
Tuhle zabíjející fibrilaci statického života může ztělesňovat nejen měšťácký
nebo konzumentský životní styl, ale třeba i narkomanský.
* Filosofa
chápeme jako "milovníka moudrosti". Vy jste "milovníkem chaosu". Jaký je rozdíl
mezi filosofem a chaosofem?
Protože jen bohové mohou být moudří,
zbyla pozemšťanům možnost okusovat kosti v podobě "lásky k moudrosti". To je
odkaz Řeků. Jako radikální feminista ovšem zkoumám podvratnější polohy řeckého
myšlení. Ve spodních vrstvách nacházím vztah k bohyním chaosu a poznávám pohyby
chtonického myšlení. Jsem myslitelem filosofického podsvětí - intelektuálním
zločincem, který i z etických důvodů nemůže respektovat řád myšlení, neboť za
jeho mužskou strukturou spatřuje svobodnější a hlavně všudypřítomnou hru chaosu.
Proto mne fascinují společenské zlomy, osobní diskontinuity a trajektorie
skupinového bloudění. Sestupuji v myšlení do temných a zamotaných končin, kam se
nikomu moc nechce. Nejsem tedy "milovníkem chaosu", filo-chaotikem, ale hledačem
chaotické "ženské" moudrosti, která je intelektuálně neovladatelná, měkká,
složitá a nenásilná. Právě ono možné poznání moudrosti v chaosu - to je smysl
chaosofie.
* Chaosofie a feminismus jsou pro vás dva proudy téhož
směřování?
Byl bych nedůsledný chaosof, kdybych nebyl ve zvláštním,
až symbiotickém vztahu s vlivnou persónou, která si permanentně zve muže a dnes
i ženy na svůj pokušitelský pouštní kobereček, kde jim nabízí všechno možné, aby
je svedla tam, kam potřebuje. Svou práci dělá naprosto mistrně, a to po celé
věky. Pokušitel má sice spoustu apriorních moralistních nepřátel, ale pro mne je
spíš partnerským vyzyvatelem. Když se na počátku 90. let mnoho přátel z disentu
katapultovalo přes noc z kotelen do nejrůznějších funkcí, pozval si i mne a
nabídl mi cosi. A jak jsem o té nabídce přemýšlel, jasně jsem si uvědomil, že
když řeknu ANO, jednou provždy se celý můj život změní. A jelikož svoboda
znamená umět říci NE, objal jsem tuto persónu se slovem Díky! a odešel domů
pokračovat v psaní Chaokracie - vědom si jasně toho, že bez tohoto svobodného
odmítnutí, bych ji nemohl nikdy napsat v takovém žáru svobody, jak byla napsána.
Proto chci, aby i ženy mohly rovnocenně participovat na moci, chci, aby i ony
měly možnost mocenské volby, aby měly vůbec šanci ji svobodně odmítnout nebo
"žensky" změnit. Odmítám však představu mnohých žen, že mohou ovládat svět a
muže svou mazaností, přetvářkami a neotevřeností - to je taktika a mentalita
otroků. Nedívám se tedy na feminismus jen podle měřítka, co všechno ženy dokáží
"získat", ale taky čeho všeho se zcela svobodně dokáží vzdát, a to právě tváří v
tvář Pokušiteli. Proč by na poušť pokušení měli být vyváděni pouze Synové Boží a
nikoliv Jeho Dcery? Chci pro ženy rovnost v přímém pokušení moci!
* Tu
a tam se podepisujete Mirka Vodrážková. I ve vaší hudbě a esejích je patrný
jistý okatý transsexualismus. Jak prožíváte menstruaci a vůbec tyhle typicky
ženské věci?
Když jsem dostal pozvání na diskusi o feminismu do
prezidentské vily Amálie, řekl jsem své ženě: "Ivíku, musíš mi ušít sukni!"
Trochu jsem ji tím vyděsil. Je nadějné, že i u nás konečně došlo k tomu, že lidé
dříve zaškatulkovaní do světa medicínské patologie začínají lépe vyjadřovat své
problémy. Pro nejrůznější formy transsexualismu či transvestismu se dnes používá
daleko přesnější pojem transgender. Takže já nemám problém s pohlavní orientací,
ale společenské pohlaví má problémy se mnou. Menstruuji, řekněme, intelektuálně
a umělecky, a vzdoruji tak stejnému diskriminačnímu pohlavnímu systému, jaký
utlačuje ženy.
* Ví se, že svobodu je možné chápat všelijak. Jak ji
chápete vy? Jako svobodu vybrat si pohlaví, svobodu vybrat si
identitu?
Svobodu chápu jako něco dynamického, co se musí neustále -
cyklicky - obnovovat, co však přináší samo sebou naději na "plodné" problémy.
Svoboda je vzácnou menstruací těla i ducha. Chvíli tu je, ale v témže okamžiku
již odchází. Protestuješ na náměstí a symbolicky zvoníš klíči vrchnostenské
moci, ale v tu chvíli již svoboda "odchází", neboť není trvalým stavem ani
nějakou daností, jak se nám politici snaží namluvit, a přichází - nejprve
nepozorovaná - další či jiná nesvoboda. Svoboda je permanentně sebeobnovujícím
procesem vzácné plodnosti života.
* Rolí nezávislých filosofů a
intelektuálů bývalo klást otázky a hledat na ně odpovědi. Již delší dobu to
vypadá, že kladou pouze otázky - na odpovědi jako by rezignovali. Vy sám často
odpovídáte otázkou či úkrokem stranou. Mnohé tato intelektuální samoúčelnost
provokuje, mnozí intelektuály zatracují jako cosi, co je pouhou přítěží
"přirozeného běhu věcí".
Otázka nemá povahu věrného čekatele, proto i
odpověď bývá často navrátivším se emigrantem, na kterého ani nikdo nečeká.
Rozumím Lyotardovi, který říká, že intelektuál - ať spisovatel nebo filosof - je
zodpovědný pouze otázce. Jeho adresátem není veřejnost. Své zprávy má vysílat na
poušť. Myslím, že bychom si měli už konečně vzít poučení z "krizového období"
vlády Václava Havla, kritizujícího intelektuály a umělce za to, že
"neodpověděli" na výzvu doby a nevstoupili do politiky jako on. Pro některé
umělce je naopak problémem veřejné funkce opustit, jako například pro z mého
pohledu neo-rasistu Milana Knížáka, který se nerozpakuje souhlasit s odsunem
Palestinců jako dnešním řešením situace na Blízkém východě.
* Václav
Havel se stal terčem permanentní kritiky, když očekával, že umělci a
intelektuálové vnesou do politiky zcela nového ducha. Kritický jste vůči němu i
vy, zároveň však očekáváte, že nového ducha by do politiky mohly vnést ženy a
dobrovolně "kastrovaní" muži.
Jsem zcela osamělým kritikem Václava
Havla, protože od počátku jeho vstupu do takzvané vysoké politiky upozorňuji na
to, co nikdo nechce vidět, - jeho "selhání" souvisí s krizí mužské identity. Na
počátku jeho vývoje stojí "ženský" hlas intelektuála obhajujícího mírové hnutí,
rozpuštění vojenských paktů, zastavení takových megastaveb jako Gabčíkovo anebo
varování před "krátkozrakou iluzí" demokracie, která s člověkem manipuluje
jemnějším a rafinovanějším způsobem než brutální totalitní systém. Krátce po
svém zvolení však začal poslušně obhajovat to, co dříve kritizoval. Je typickým
tragickým intelektuálem 20. století, kterého ovládlo maskulinní bytí a jeho
libido moci. Svět člověka i přírody ohrožuje falocentrismus - jednostranná
orientace na mužské hodnoty, v nichž "falus" vystupuje jako garant jednoty,
integrity, jako norma a zákon světa. Nového ducha do politiky proto nemohou
přinést politické "eunušky" v zajetí falocentrismu, jako je Thatcherová, nebo i
Buzková a Marvanová, ale ženy a muži vědomě se vztahující k alternativnímu
politickému diskursu.
* V mužském "řádu věcí", jmenovitě v mužském
organismu, je prostě mnoho chemikálií, které ženám chybějí; například hormony
"produkující" mužskou agresivitu. Odtud ona výbojná a nesmířlivá mužská
kultura.
Mýtus o lidském organismu, jehož chování je naprogramované
zevnitř, například hormony, má jednu excelentní vadu - nepočítá s lidskou
bytostí jako otevřeným systémem, který je nahodile namixovaným koktejlem
složeným nejen z vnitřních ingrediencí, jako jsou hormony a chromozomy, ale
především z venkovních směsí v podobě nejrůznějších společenských obrazů a
norem. Přičemž právě vnější kulturní vlivy mění vnitřně naprogramované procesy.
Například hormonální poruchy anorektiček vznikají vlivem agresivních
"venkovních" obrazů hollywoodských barbín. Naopak stresové hubnutí, děsivé noční
můry a neschopnost se smát jsou u mužů vyvolány válečnými vzpomínkami třeba na
to, jak vyhazovali za letu z bojových vrtulníků živé zajatce.
*
Častokrát jste se - po dobu, co vás znám - vyjadřoval těmito slovy: Teprve
když se věci přeženou, ukáže se, jaká je pravda. Jakou pravdu odhalily
teroristické útoky z 11. září, kromě toho, že zmařily tisíce
životů?
Například tu, že "chaokracie" se stále víc prosazuje. Což v
konkrétním případě znamená, že čím je systém komplikovanější, a tedy
chaotičtější, tím je křehčí. Jediný specializovaný terorista teď může ohrožovat
celý kontinent. Planetární superteroristé pochopili, že zbraň i prostředí musí
mít chaokratickou strukturu "toku". Demokracii už neohrožují jen totalitarismus,
terorismus nebo korupce, ale především sama nová civilizační technostruktura,
která se vyznačuje zdánlivě nevinnou a neviditelnou revolucí: permanentním
"pohybem v prostoru". Politici, média i náboženští představitelé sice neustále
konzervují iluzi, že svět má povahu řádu, avšak jeho základní osnovou je chaos.
Sociolog Giddens říká, že globální společnost se rozvíjí "anarchicky a
nahodile". Neexistuje tedy ani řešení problému terorismu podle nějakého pevného
řádu, ať vojenského nebo politického. Každé takové řešení je jen iluzí.
Baudrillard jasnozřivě napsal, že každý boj proti terorismu je pouze politickou
simulací, v níž jsou stát i teroristé fantasmagorickými spojenci v kruhovém
uspořádaní. Tahle maskulinní fantasmagorie spočívá v tom, že si "muži" myslí, že
jsou vedeni samou zákonitostí či vyšší nutností. Ve skutečnosti jsou opilými
hráči, kteří si hrají s globálními kostkami moci, kdy rozhoduje jen náhoda
destruktivních procesů. Nevěřím "mužům" - nevěřím ani sobě, neboť v mužském řádu
věcí je z větší míry obsažena neschopnost řešit problémy světa.
*
Teprve když jaderná elektrárna v Černobylu radikálně přesáhla samu sebe,
začali se lidé ptát, kde se tu najednou vzala. Vždyť včera ji ještě nikdo
neznal. Jakási skrytá pravda začala dostávat hrozivě konkrétní
obrysy?
Přírodní katastrofa po obrovském zemětřesení v Lisabonu v
roce 1755 nastolila otázku, která předvolala Boha k lidskému soudu: Jak uvést do
souladu boží dobrotu s rozpoutáním přírodních sil? Ekologické katastrofy jako v
Černobylu nebo v italském Sevesu předvolaly před soud civilizační pokrok a
nastolily otázku: Jak uvést do souladu dobro civilizace s rozpoutáním jejích
technologických sil? Zdá se, že decivilizační katastrofy v roce 2001 předvedou
před soud stávající politické systémy. Jak uvést do souladu dobro demokracie s
rozpoutáním politické destrukce? Často sice mnozí hovoří o bin Ládinovi, ale
mlčí o daleko skrytějším a nebezpečnějším fenoménu, jímž je například antraxový
"mcveighismus". Možná, že Západu chybí postmoderní politický Voltaire, který by
se radikálně zeptal: Je opravdu demokracie nejlepším z možných systémů?
*
Postmoderna dospěla pouze ke "kontrarevolučnímu" poznání, že svět nelze
změnit, lze jej pouze jinak interpretovat. Možná bude jiný, těžko však lepší. A
velké katastrofy urychlují běh událostí, vyžadují si hledání odpovědí na otázky,
které bychom si raději nepokládali, vyžadují řešení problémů, které bychom
raději zametli pod stůl. Válka prý je dokonce motorem technického
vývoje.
To, že válka je motorem pokroku, tvrdí především lidé
propadlí do pasti lineárního myšlení. To odráží relikt náboženského myšlení, v
němž jsou události vlečeny jedním směrem - jako by na soumaru dějin směřovaly do
brány konečné Spásy. Jenže, co když je svět chaotický? Co když má více bran a
směrů? Co když je každá událost jako klíčící brambora, z níž vyráží mnoho
výhonků a zcela různými směry? A co komplementarita procesů, kdy zrychlení v
jedné oblasti znamená zpomalení v druhé? Metafora "běhu událostí" je pochybná,
protože žádná událost není jen jedna, ale spíše je nekončícím hroznem událostí.
Vždyť kdy skončila druhá světová válka? Někteří tvrdí, že teprve zbouráním
berlínské zdi v roce 1989. Obávám se, že ani tím neskončila. Když totiž v 90.
letech začaly etnické čistky v Jugoslávii, skupina mužů z jedné vesnice
vstoupila do domu souseda a se slovy Tvůj otec byl ustašovec! "pokračovala" v
neukončeném vražedném válečném díle. A co středoevropská diskuse o Benešových
dekretech a odsunu Němců? Takže "pravda" o 11. září jakožto hrůzné události je v
neschopnosti vzdorovat její budoucnosti. Dějiny mnohých historických událostí
jsou jako "život po životě". Přežívají nás.
* Pokud vím, Usáma
prohlásil, že útok na Manhattan byl dílem "arabských avantgardistů". Jejich
zásluhou se situace ve světě rázem zradikalizovala. Lze předpokládat, že tato
"avantgarda" vývoj globální civilizace pozastaví nebo dokonce spustí jakýsi
autorevers, že naskočí jakýsi retro-scénář a dějiny se obrátí směrem zpět? Vy
sám jste nedávno psal o náznacích decivilizace.
Západní civilizace
svým rozhodnutím bombardovat Afghánistán pouze naplnila Bushovu představu o
kolektivní vině a hrozbu "stíhání národů". Bush je v jistém smyslu marxista,
neboť se svým výrokem "Buď jste s námi, nebo s teroristy!" přihlásil k bipolární
marxistické dialektice společenských napětí: Kdo není s námi, je proti nám!
Tahle válka je decivilizačním podvodem, jehož smyslem je zamaskovat, že Západu a
bývalému Východu vyhovuje moderní bipolární svět studené války víc než svět
postmoderního přeskupování moci, v němž stále větší roli začíná hrát takzvaný
Jih. "Boj proti terorismu" poskytl studenoválečnickému Severu nové politické
instrumenty, aby se mohl navrátit o století nazpět a rozparcelovat si svět podle
starých cynických hegemonických zájmů. Strach z dějin spojuje všechny strany
konfliktu. To, čeho jsme svědky, není "válka kultur", ale proces decivilizace,
kdy existuje - a to navzdory různosti kultur a civilizací - "mužská" shoda v
tom, že násilí je legitimním řešením sporů. Je to hluboký omyl Bushův i Havlův,
o teroristech ani nemluvě.
***
MIROSLAV VODRÁŽKA (1954) -
publicista, hudebník, herec, výrazně společensky činný mj. jako feministický
aktivista. Jeho nejvýznamnějším spisem je esej Chaokracie (1997), v němž píše o
nové epoše jako o době zániku demokracie. Nakladatelství Host připravuje pod
názvem Decivilizace v tomto roce k vydání soubor shrnující jeho úvahy od konce
80. let.