|
ČESKÁ POLITIKA: CHLAPI SOBĚ26. květen 2005
Zdá se, že hlavním měřítkem české politiky je Chlap. Když si například chtěl nedávno poslanec za sociální demokracii Robert Kopecký cosi vyříkat s premiérem Jiřím Paroubkem, deklaroval, že tak učiní „jako chlap s chlapem na férovku“. Nedlouho před tím jsme od jiného člena ČSSD mohli zaslechnout, že „Gross už měl měsíc na to, aby si jako chlap sbalil kufry“. Dokonce i jedna sociálně demokratická politička pravila, že od Grosse očekává, že se zachová „jako chlap“. Více
Vážený pane prezidente...26. květen 2005
Představujeme Vám dopis bývalých disidentů a disidentek, který zaslali 20. května presidentu Václavu Klausovi a vyjadřují v něm nespokojenost s postojem Václava Klause k neziskovým organizacím. Více
Zátiši (Rádio 1)24. květen 2005
V knihovně Gender Studies si můžete vypůjčit CD s dvěma díly pořadu Zátiší, který vysílá Rádio 1 (frekvence 91.9). 19. ledna si Josef Chuchma pozval do studia Irenu Smetáčkovou, která vyučuje sociální psychologii a vede genderové kurzy na Pedagogické fakultě UK a také je spoluautorkou projektu Gender a škola. 3. února odpovídala na otázky historička umění, kurátorka a spisovatelka Martina Pachmanová.
Dívčí středoškolské vzdělávání v Českých zemích na přelomu 19. a 20. století24. květen 2005
Prosazení dívčího středního školství u nás naprosto odpovídalo heslu, které si zvolil vzdělávací spolek Minerva v době svého vzniku – „Per ardua ad astra“. Koncem 19. století dosáhly ženy možnosti studovat na univerzitě, ale ukázalo se, že jejich příprava není dostatečná. Narozdíl od Ameriky a západoevropských států, jejichž školské systémy se staly vzorem pro dívčí školství u nás, postupovalo české ženské emancipační hnutí jiným způsobem. Do prostoru habsburské monarchie přicházely již od poloviny 19. století zprávy ze zahraničí o úspěších tamního vysokoškolského vzdělání žen. Ve snaze dokázat společnosti samostatnost, svobodomyslnost a intelektuální schopnosti žen, usilovala spolková emancipační hnutí v Čechách rovnou o zpřístupnění nejvyššího možného stupně vzdělání. Skutečnost, že nebyla v dostatečné míře vyřešena otázka středoškolského dívčího studia, se tedy v plné míře projevila až po zpřístupnění univerzit ženám. Více
|