Rovné příležitosti v praxi: Odbor rovných příležitostí ve školství na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy
Od července 2008 funguje na MŠMT nový odbor
(Odbor rovných příležitostí ve školství – č. 60
V současné době má toto oddělení 6 zaměstnanců
a zaměstnankyň. Odbor vznikl na základě
Hlavní priority odboru
Inkluzivní vzdělávání: zaměřuje se na rozvoj
konceptu inkluzivního vzdělávání – otevřené školství, citlivě reagující na
speciální vzdělávací potřeby dětí se sociokulturním či zdravotním
znevýhodněním. Dalšími prioritami odboru jsou interkulturní vzdělávání a
genderová problematika v kompetenci MŠMT.
Podle ministerstva je hlavním cílem pracovní skupiny (PS) definovat plán priorit v oblasti genderu, který přispěje k naplňování principu rovných příležitostí žen a mužů ve vzdělávacím systému a vědě. Po prvních setkáních pracovní skupiny byly navrženy pracovní podskupiny, které budou kromě setkání celého poradního orgánu pracovat samostatně:
- PS Vzdělávání I (obsahové otázky vzdělávání, kurikulární dokumenty, genderově citlivý jazyk),
- PS Další vzdělávání pedagogických pracovníků a pracovnic,
- PS Věda, výzkum a vývoj (včetně výzkumu školského systému a grantových schémat
- PS Gender na MŠMT (genderový audit, prezentace a komunikace atp.).
Základní témata pro naplňování genderové rovnosti pro ženy a muže v roce 2008
- školení pracovníků a pracovnic ve školství v genderové problematice,
agendy související s genderovou problematikou ve vnitřním chodu organizace,
- personální zajištění organizace pro tuto problematiku, prezentace a medializace politiky rovných příležitostí (aktivit i výsledků) na webu, seminářích a konferencích, kampaněmi,
- zařazení rovnosti žen a mužů do grantového schématu, integrování výzkumu a vývoje do priorit MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužů,
- koordinace aktivit týkajících se genderové problematiky ve vzdělávání, vědě a výzkumu,
- postupné zahrnování ideje genderové rovnosti do všech výzkumných úkolů, realizovaných na MŠMT jako „horizontální priority“,
- navrhování opatření pro vedení resortu, případně kraje a obce jako zřizovatele škol, jak ve své politice posilovat genderovou rovnost,
- příprava vytváření způsobu používání genderově korektního jazyka pro oblast školství a vědy.
Zdroj: www.msmt.cz.