Underground, Charta 77 a Charta žen
Nomádská
studie zkoumající rok 1968, ideologii lidských práv a postavení ženy
Režimista – normalizátor
rozporuplnosti
Když
německo-švýcarský spisovatel Max Picard po 2. světové válce zkoumal ve své
knize „Hitler v nás“ fenomén totalitního systému, zaujalo ho jak
lidé, kteří různým způsobem kolaborovali s totalitním režimem, si posléze
vůbec nepřipadali vinní a na celou věc pohlíželi jakoby se odehrála
„mimo ně“. Podle něho právě největší vina spočívá v tom, když
se člověk „degraduje tak, že už vůbec není subjektem morálky“, ale
pouze mimoběžným účastníkem společenského dění.
Max
Picard tehdy napsal, že „pravou duševní chorobou“ totalitní i
posttotalitní epochy je zvláštní druh schizofrenie, kdy člověk „nese
svou rozpolcenost jako kdyby byla něco samozřejmého, tím se ale odlišuje od
skutečně nemocného člověka, který si s ní neví rady, neboť je v něm
vlastně ještě autentická „síla ke katastrofě“. U „normálního“ člověka
je ale rozpolcenost naopak „normalizována“. Jednou ze zvláštností
normalizační společnosti je skutečnost, že je bez vnitřní i vnější
katastrofy – nikomu nehrozí policejní represe, vězení, vyhození z práce
nebo z vysoké školy, ani zabavení cestovního pasu, dokonce ani vnitřní
výčitky svědomí – jejím předpokladem je pouze naučit se chovat
normalizačně: „manévrovat se svou rozpolceností ve světě všeobecné
rozpolcenosti“.
Diskuse
vztahující se k 25. výročí vzniku Charty 77 otevřela nejen inovované
picardovské téma do jaké míry přetrvává normalizační způsob uvažování,
cítění a chování v nás, ale především poukázala na celou řadu vytěsněných
i pozapomenutých problémů. Nebylo tudíž náhodné, že ačkoliv diskuse měla
směřovat do minulosti, nakonec spíš aktualizovala současný stav společnosti.
Jedním
z nedostatků této mediální diskuse ale bylo, že často probíhala pod
zjednodušeným návěštím „Charta 77 versus anticharta“, takže jen
znovuzpřítomnila předlistopadové schéma rozdělující společnost na „my
a oni“. Navíc i samotný problém tzv. „anticharty“ byl redukován pouze
na její mediálně atraktivní populárně uměleckou obec a zcela se zapomnělo
na tehdejší další představitele duchovního života – například
reprezentanty sdružení katolických duchovních (Pacem in terris), bohosloveckých
fakult a dalších církví, otevřeně kolaborujících s režimem. Nedostatkem
této diskuse bylo i opomenutí velice zajímavé diference mezi českým a
slovenským disentem. To, že se například na veřejnoprávní obrazovce
objevili v diskusi jen zástupci jedné strany tehdejšího česko-slovenského
disentu, ukazuje na poměrně nízký smysl pro historickou celistvost pohledu.
Diskuse jako forma
politického déjá vu
Přesto
i takto zjednodušená diskuse potvrdila, že česká společnost se ani po čtvrt
století nezbavila vlastního traumatu, který necharakterizuje pouze „picardovský“
soudní spor zpěvačky Heleny Vondráčkové, jejíž veřejný podpis tehdejší
režim použil za jejího tichého souhlasu jako odpověď proti „rozvratníkům
a jejich zahraničním podporovatelům“, ale i nechuť signatářů tzv.
„anticharty“ zúčastnit se například komponovaného pořadu České
televize na téma Charta 77. Česká společnost se tak na okamžik stala sama
sobě viditelným mediálním svědkem jakéhosi politického déjá vu. Protože
stejně jako před 25 lety, i po nich se obnažilo ono přetrvávající rozdělení
společnosti, v němž na jedné straně stojí „mlčící“ majorita a na
druhé osamocená „promlouvající“ menšina, byť dnes už v jiném
mocenském postavení. A je vysoce pravděpodobné, že své politicko-historické
rozdělení její aktéři již nikdy nepřekročí.
Bylo
zajímavé sledovat právě na konkrétních příkladech, jak stále přežívá
„picardovský“ člověk, tedy subjekt se „znormalizovanou“ morálkou a
kterého veřejně příznačným způsobem zosobnil sexuolog Radim Uzel, když
se ironicky chlubil, jak například zasadil Chartě 77 ránu tím, že uzavřel
patřičné pracovní závazky a stal se držitelem stříbrného odznaku Brigády
socialistické práce a vážně tvrdil, že „výpovědní hodnota seznamů“,
kde jsou podepsaní tzv. „antichartisté“ je „nulová, protože jsou tam
prostě všichni“. Snad právě pro své neproblematické vlastnictví
komunistické legitimace, jehož se vzdal vskutku asi opravdu jen formálně až
v roce 1989, nebude nikdy schopen si uvědomit, že výpovědní hodnota seznamů
je naopak společensky velice vysoká právě s ohledem k tomu, že
na seznamu jsou z tehdejších představitelů veřejného života, přesněji
řečeno - téměř - „všichni“. Picardovský etický a mravní jarmark představ
R. Uzla je exemplárním příkladem, že znormalizovaný člověk se pozná i
bez komunistické legitimace.
Politické déjá vu
zosobnil svým názorem i E. Mandler, který zhodnotil Chartu 77 jako
„politicky destruktivní“ a obvinil ji z toho, že „vyvolala prudké a
dlouhodobé zhoršení politických poměrů“. Takové názory byly skutečně
„již viděny“, a to před čtvrt stoletím na stránkách Rudého práva,
které ji taktéž obviňovaly, že „vyvolává v pokojné zemi
zmatek“. Mandlerovy názory jsou spíše vizitkou 4. cenové politické
skupiny s populistickou vývěskou „To chce klid a nohy v teple“.
Inženýrská mytologie
politických tlustých čar
Diskuse
o Chartě 77 - podobně jako o Benešových dekretech a odsunu Němců - byť
nevědomky, opětovně zpochybnila jeden velmi rozšířený polistopadový
politický mýtus, totiž že jakékoliv politické deklarace v podobě
„tlustých čar“ (ale i eventuální omluvy za spáchané křivdy) jsou ve
skutečnosti neschopny vykázat předcházející dobu za pomyslnou
geopolitickou hranici. Minulost totiž nemá povahu čekatele před vytyčenými
hranicemi, ale je spíše nekontrolovatelným převaděčem putujícím sem a
zase tam. Bohužel mnozí čeští politici mají stále něco z inženýrské
mentality architektů, kteří sice naplánují rovné asfaltové chodníčky
pro chodce na novém sídlišti, ale jeho obyvatelé - stejně jako dějiny - si
vyšlapou své cestičky, využívajíce přitom často dávných stezek -
historických zkratek.
Nejpodstatnějším
nedostatkem oné mediální diskuse byl však jiný aspekt. V souvislosti
se vznikem Charty 77 se totiž často připomínají tři „ustavující“
momenty: události z roku 1968, hnutí underground a mezinárodní nástup
ideologie lidských práv. Na tyto události se však tradičně pohlíží z velice
zúženého aspektu prostřednictvím univerzálního celosvětového „proudu
dějin“, schématické periodizace a lineárního zevšeobecňování. Proto
se pokusme podívat například na rok 1968 nikoliv jen prizmatem událostí
„Pražského jara“, ale i komplexnějším pohledem osmašedesátého roku
zahrnujícího například zkušenost „Pařížského května“. Podívejme
se na fenomén československého kulturního undergroundu nikoliv jen v kontextu
husákovské normalizace, ale pohledem velice vlivné a bohatě strukturované západní
kontrakultury. Podívejme se na Chartu 77 nikoliv kanonizovaným prizmatem
hegemonicky mužského rádoby neutrálního pojetí univerzalistických lidských
práv, ale i západním pohledem a bojem za ženská práva. Možná, že právě
teprve prostřednictvím tohoto dějinně pluralističtějšího, dynamičtějšího
pohledu se nám otevírá prostor pro hlubší pochopení nejen naší nedávné
minulosti a současnosti, ale i budoucnosti.
Jiná
zkušenost z roku 1968 a charta 77 - Část první
Kolik bylo osmašedesátých
roků v roce 1968
Na
rok 1968 se obecně nahlíží v kontextu univerzálně pojatých světových
událostí jako na rok globálních politických nepokojů a změn. Pařížský
Máj podobně jako „Pražské jaro“ nebo „Stanfordský podzim“ sugeruje
jednu světovou politickou sezónu, v níž jakoby probíhala jedna a táž
„živelná nekontrolovatelná událost“. Je tudíž nasnadě podlehnout zdání,
jakoby lidem na pařížských barikádách v květnu nebo pražských v srpnu
šlo vlastně o jednu a tutéž věc.
Přesto nic není tak ošidného
jako právě univerzální pojetí dějin a jeho společná globalizační mluva
jedné události, která se po podrobnějším přezkoumání ve skutečnosti
drobí na nejrůznější verze zcela odlišných reakcí. To se ukázalo především
v případě zcela odlišně formulovaných otázek po smyslu „osmašedesátého“
a po povaze moci například v Československu nebo ve Francii. Rok 1968
totiž v sobě nezahrnoval jeden „osmašedesátý“, ale různorodé
politické, ideologické, národní atd. verze, z nichž jen některé se
staly oficiálními a jen některé mohly zakusit i jiné země. Některé si na
určité verze „osmašedesátého“ musely počkat několik desetiletí, jiné
se ho dodnes nedočkaly. Možná, že ale různorodé verze osmašedesátého
roku byly jenom předzvěstí budoucího globálního osmašedesátého.
Podivná hra moci – mezi
karnevalem a restaurací
Podíváme-li se například
na francouzský rok 1968, objeví se nám jakoby zcela jiný „osmašedesátý“
a to díky reflexi francouzských intelektuálů, kteří se poměrně shodují,
například podle Descombese v tom, že největší přínos z pařížského
„osmašedesátého“ nebyl v nějakých idejích, neboť debakl vládnoucí
moci ve všech oblastech Francie a její naprostá absence v průběhu oněch
několika týdnů vyvolala stejný děs jak v ministerstvech, tak i v centrálách
těch organizací, jež se pokládaly za revoluční. Všichni jakoby byli zaskočeni
faktem, že moc je schopna čelit převratu či „kontrarevoluci“, ale
nikoliv „karnevalu“ a začali kriticky revidovat problém moci. Vyděsila je
i následná restaurace této moci „jakoby by se nic nestalo“. Podle generála
de Gaulle byly studentské nepokoje „maškaráda“, přesto se však potají
nechal převést vrtulníkem do sousedního Německa. Naopak v Československu přítomnost
tanků jakoby zamaskovala a oddálila na 25 let iluzi moci, s níž souvisí
nejen její extrémní křehkost, ale i její nepřemožitelnost.
Podle J. Baudrillarda
byl bouřlivý květen roku 1968 nejen „nelogickou událostí“, ale byl první
událostí, která korespondovala s inertním bodem politické scény, v níž
kontinuita zmizela. Květen 1968 se zřítil na Francii jako lavina – a sotva
se objevil, hned zmizel, záhadně, prakticky beze stopy. Podle R. Arona moc
stejně jako revoluce byla „nenalezitelná“. Podle G. Deleuze byla tato událost
„nomádskou“ manifestací těch, kteří jsou vždy z historie vyloučeni,
kteří se však vždy nečekaně znovuobjevují v jiné podobě: „Máj
68 byl stáváním, které vpadlo do historie, a proto ho historie tak zle
pochopila.“ Podle Lyotarda byl květen 68 zpochybněním emancipačního příběhu
a jeho principu, že všechno co je demokratické, se uskutečňuje skrze lid a
pro něj, a naopak, protože vyvrátil učení parlamentního liberalismu. A právě
v souvislosti s československým kulturním undergroundem je vhodné připomenout
i radikální politický postoj M. Foucaulta, který svou reflexi moci
nepostavil na liberálním úkolu osvobodit jednotlivce od státu, ale na snaze
prosadit nové formy subjektivity a osvobození se od typu individuace, který
je se státem spojen – tedy v náročném sebeodmítnutí toho, „co
jsme“.
Proč Češi a Slováci zažili
rok 1968 až v roce 1989
Neznějí nám všechny
tyto západní reflexe jednoho „zpožděného následku zkušenosti“ z osmašedesátého
roku příznačným způsobem cize? Není však tato jinakost lidské historie
pouze dokladem, že Češi a Slováci prostě „osmašedesátý“ v západním
smyslu neměli? Respektive, že tím, že československá intelektuální a
politická scéna byla formována především „pražským jarem“ nebo
„srpnovými událostmi“ nebyla nucena si klást hlubší otázky po
„povaze moci“, protože moc se zdála tak všudypřítomná, tak evidentní,
že si disent vystačil „s vulgarizací ideového odkazu filosofa Jana Patočky“
života v pravdě?
Neprožili si však Češi
a Slováci „osmašedesátý“ ve francouzském smyslu teprve až po 21
letech v „osmadevadesátém“, kdy se tehdejší moc také náhle rozplynula
a kdy v této estetice mizení moci se rozplynula i mravní i politická
moc Charty 77, která raději narychlo ukončila svoji činnost s oficiálním
dosti nedůvěryhodným odůvodněním některých mluvčích z let
1977-1992 , že „dohrála svou historickou roli“?
A nebylo například i
zklamání sametových studentů nad „ukradenou revolucí“ vedlejším důsledkem
efektu estetiky moci, která společenské změny obšívá pevnou nití
restaurace?
Osamělý hlas na
chartistické poušti
Diskutují-li se dnes příčiny
zániku Charty 77, nemají ve skutečnosti daleko hlubší povahu a nesouvisí
jako „Pařížský květen“ s absencí otázek po povaze moci? A
nesouvisí také s tím, že si chartisté nikdy nekladli otázky po povaze
lidských práv?
Výmluvným, byť ojedinělým
dokladem tohoto tvrzení je osamělý hlas v poušti jednoho z mluvčích
Charty 77, filosofa Ladislava Hejdánka, který při besedě k desátému výročí
Charty 77 na jaře roku 1986 prohlásil: „Pro zápas o prosazení a praktické
uplatňování myšlenky lidských a občanských práv je elementárně důležité
si vyjasnit, co to ta lidská práva vlastně jsou, na čem je založena jejich
myšlenka a v čem jsou sama v posledku zakotvena… Lze poznamenat,
že až dosud nebylo v tomto směru v rámci Charty 77 podniknuto nic
významnějšího.“
Jak
je možné, že většina chartistů po celou dobu automaticky tvrdila, že její
cíle jsou mravní a nejsou v žádném smyslu „politicko-mocenské“,
když si nikdy nevyjasnila otázku „co to ta lidská práva vlastně jsou“?
Nespočívala její pštrosí intelektuální etika v tom, že zcela zavřela
oči před nejrůznějšími právními teoriemi, podle nichž „základem práva
je moc, protože v povaze politiky je, že je to boj mocenských sil o získání
práv“, jak tvrdil jeden z politických teoretiků Střední Evropy
Friedrich Naumann?
Lest dějin a politický
program Charty 77
Při
vší úctě k profesorovi J. Patočkovi, V. Havlovi, L. Hejdánkovi a
mnoha dalším jsem se nikdy nezbavil přesvědčení, že Chartu od samého
zrodu doprovázela jakási zvláštní intelektuální neupřímnost, možná i
taktizování s mocí nebo dokonce nevědomost vzhledem k vlastní
identitě a moci, která však nutně musela předznamenat její konec. S nedůvěrou
jsem sledoval, jak se mnozí signatáři snažili sugerovat sobě a společnosti,
že „neběží o žádnou soutěž a zásah do sféry jakékoliv funkce
politické moci“ a že „její báze je čistě mravní“, nejen proto, že
byl-li revoluční komunistický stát de facto bezprávným státem, nemohlo být
„kontrarevolučnějšího“ politického činu, než úsilí o skutečně občanský
právní stát.
Pomineme-li
skutečnost, že někteří přední signatáři jako například V. Havel se
sami chlubili, že Charta 77 má značnou politickou moc, neboť při neformálních
schůzkách s předními západními politiky byli její členové schopni
ovlivňovat jejich ekonomická a politická rozhodnutí vůči komunistické
moci, pak chartistické tvrzení o „apolitičnosti“ bylo o to podivnější,
že politická věda učí, že „žádný stát nelze nazvat vskutku právním,
jestliže v něm akty jeho orgánů nejsou stíhatelné, jsou-li vadné“.
Chartistické proklamace, že „neběží o žádnou soutěž a zásah do sféry
jakékoliv funkce politické moci“, byly v rozporu s „politickým“
programem Charty 77, kterým byl občanský stát ve státě de facto bezprávném.
Historik
žijící v exilu Vilém Prečan napsal v roce 1981: „Vztah mezi
političností a nepolitičností Charty je jedním z nejrozpornějších
problémů její existence. Princip nedělitelnosti svobody a všeobecné
platnosti lidských a občanských práv, jakož i úsilí o jejich uvedení do
života, jež si dala Charta do štítu, je nejradikálnějším popřením
podstaty totalitního režimu, nejradikálnější výzvou systému.“ V Chartě
77 bylo od samého počátku vadné pojetí moci totalitního systému. Naštěstí
život se neřídí jenom kritériem svých vad, protože je sám o sobě
komplexnější a chaotičtější.
Bojovníci
za občanská práva se buď neodvážili toto otevřeně vyslovit, nebo se v duchu
„lsti dějin“ chovali jako Galileo před inkvizicí, když svatosvatě
tvrdil, že jeho teorie je mimo dosah církevní autority a že jeho
filosoficko-matematická teorie nenarušuje stabilitu středověkého teologického
obrazu světa. Pravdu však měla Inkvizice (Strana), která si rychle spočítala,
že neplatí-li, že Země je středem světa (komunistické revoluční nadpráví),
pak k čemu Bůh obětoval svého jediného syna v tomto prášku
kosmu – tedy k čemu je vedoucí úloha Strany.
Variace na staré téma
– právo a moc
Bez
ohledu na tento rozpor je historickým faktem, že teprve až bojem za lidská a
občanská práva začíná v československé společnosti kopernikánský
obrat do té doby politicky zcela bezprávné společnosti. To ale zase nemění
nic na věci, že skutečně kriticky smýšlející intelektuál by se neměl
uspávat sedativními proklamacemi svých mravních intencí a motivací, protože
ty nejsou nikdy příliš jednoznačné, ale jeho nejelementárnější
povinností je především reflektovat své vlastní intelektuální
instrumenty a ideje.
Tím,
že se chartisté zbavili možnosti této kritické sebereflexe, stali se
vozataji, kteří vlastně neřídili vůz Charty 77, ale byli těmi, kdo za tímto
disidentským povozem nakonec sami klopýtali, protože byl unášen samopohybem
politických dějinných sil na globalizační vlně historického zápasu za občanská
a lidská práva. Vlně, která souhrou zcela dalších okolností nakonec i přispěla
k stržení komunistické moci. Skutečně hybným instrumentem Charty 77
nebyla nějaká obecná mravnost, ale především právo jako moc.
Americký
politik a ekonom J. K. Galbraith definuje moc v duchu klasické definice M.
Webera jako „schopnost jednotlivce nebo skupiny vnutit druhým své cíle“,
tedy „šanci k ovládání jistých vývojových událostí“. Jak to,
že Charta 77 v jistém smyslu dokázala svoje cíle ve společnosti
prosadit, přestože vždy ústy svých mluvčích tvrdila, že jí v žádném
smyslu nejde o „zásah do sféry politické moci“? Nezajišťovala tuto
„schopnost“ samotná aktuální síla občanských práv, které mají v bezprávném
státě onu zvláštní moc, že i kdyby se obhájci lidských práv sebevíc
zdráhali vstoupit do sféry politické moci, samotná síla těchto moderních
idejí je tam vždy bezpečně dovede sama? Nepodcenili chartisté a především
V. Havel onu politicko-mocenskou variaci na jedno staré téma - právo a moc
–, jež, jak připomíná sociolog práva T. Geider nemá protiklady, protože
„právo jako reálný řád se musí opírat o moc a potřebuje ji i ke svému
trvání“?
Mužská právní legalita
a ženská mravní moralita
Tím, že
chartisté nikdy neotevřeli zásadní diskusi o lidských právech, nemohli si
být vědomi oné distinkce mezi právem a mravností a proto mohli po dlouhou
dobu poměrně lacině, romanticky a tudíž na intelektuální dluh donekonečna
opakovat, že cíle politiky jsou konečné, zatímco cíle Charty jsou nekonečné
– mravní. Na první dojem se skutečně může zdát, že „mravní
zápas“ a „boj za lidská práva“ mají v sobě něco společného.
V obou případech jde skutečně o to, co tu ještě ve světě není
realizováno a co teprve má být uskutečněno. Avšak zásadní rozdíl obou
strategií je v prostředcích a cílech. Prostředkem práva je takříkajíc
„mužský“ prvek – vynutitelnost. Právo požadujeme na druhých, ať si
to přejí či nikoliv. Prostředek boje za práva člověka je vnější a
realizuje se různými formami nátlaku. Komunistická vláda - nikoliv však
moc - podlehla právě i na základě této vynutitelnosti.
Naproti tomu mravnost se
nedá vynucovat ani delegovat. Byli si toho vědomi už středověcí myslitelé
pasivního odporu a kritici „pozemských“ práv člověka, například v Čechách
to byl Petr Chelčický, kteří zdůrazňovali, že žádnou mocí nelze nikoho
nutit, aby zachovával například boží přikázání. Mravní zápas je založen
právě na zřeknutí se jakékoliv nátlakové formy a je ztělesněním spíše
měkkého „ženského“ prvku. Mravnost se nedá vnutit lidem zvenčí, neboť
se tím připravuje půda jen pro pokrytecký konformismus. Proto se tento
zápas často vede způsobem, že raději dopouštíme násilí a bezpráví na
sobě samých. I. Kant, který zavedl distinkci mezi legalitou a moralitou,
tvrdil, že právo může zajišťovat jen respektování zákona, nikoliv
svobodné spojení vůle s tím, co má být. Proto je možno spravedlnost
nařídit, kdežto mravnost stejně jako lásku nikoliv. Mravnost je
v podstatě dobročinnou aktivitou, zatímco sociální spravedlnost občanských
a lidských práv je založena na kategorii rozumu a má povahu
sankcionovatelné institucionální platnosti. Garantem, stejně jako
protivníkem dodržování lidských práv je například stát, mravnost však
žádná instituce nemůže garantovat.
Jak rozvrátit církev,
totalitní režim nebo demokratický právní stát
Podobně jako chartisté
nereflektovali hlubší otázky po „povaze moci“ nebo distinkci mezi právem
a mravností, nechápali ani samotnou ideu „dodržování“ na níž se
neustále odvolávali a dodnes odvolávají. V historii totiž existuje
mnoho příkladů, které ukazují, jak určitý společenský proces, který je
založen zdánlivě na pouhém „dodržování“ určitých hodnot, se stává
v rámci daného systému naprosto subversivním prvkem.
„Dodržování“ křesťanských
ideálů vedeno pod heslem „ad fontes“, tedy zpátky k pramenům,
mobilizovalo nejrůznější středověké křesťanské disidentské proudy,
které dosáhly svého vyjádření nejen v husitském hnutí, ale především
později v protestantismu. I reformní komunisté měli svou subversivní fázi
„dodržování“, která probíhala pod intelektuálním heslem „zpátky
k pramenům“ mladého Marxe, například k jeho
ekonomicko-filosofickým rukopisům a součástí strategie tohoto „dodržování“
byl i politický trend, který vyvrcholil v osmašedesátém roce pod
heslem „socialismus s lidskou tváří“. Ne vždy se subversivní
koncepce „dodržování“ odvolává k nějakým duchovním počátkům
a idejím. V devadesátých letech 20. století se italští státní zaměstnanci
rozhodli ke zvláštní formě „dodržovací“ stávky, která spočívala
v téměř nevinném, ale dosti účinném dodržování správních předpisů
a vyhlášek. Teoretik práva J. Přibáň napsal, že totální akceptace
systému pravidel působí ve skutečnosti delegitimizačně a vede
k naprostému kolapsu, protože ohrožuje existenci systému legálních
pravidel a norem.
Analogie s Chartou
77 v této věci samozřejmě do jisté míry pokulhává, protože idea
lidských práv byla komunistickému systému a jeho revolučnímu pojetí
práva spíše heterogenním prvkem. Teprve v okamžiku, kdy na základě
mezinárodního procesu „uvolňování napětí“ a jehož vyvrcholením byla
konference o bezpečnosti a spolupráce v Evropě - Helsinky ´75 se
totalitní komunistický stát rozhodl včlenit do svého právního řádu - ovšem
jako svou kvadraturu kruhu - pakt o občanských a politických právech, mohla
ona idea „dodržování“ nabýt své subversivní funkce.
Koncepce „dodržování“
je za jistých okolností reformační, transformační a vnitrosubversivní. Je
veřejným tajemstvím, že každý společenský systém, že ať už jeho
vládnoucí ideologie stojí na ideji Božího království, beztřídní společnosti,
demokratické vládě lidu nebo koncepci lidských práv, ve skutečnosti
funguje jen za předpokladu, že se jeho hodnoty příliš neuplatňují! Každý
společenský systém se právě na základě své stability tak předem brání
dynamice dodržování původních hodnot a ideálů, byť na jejich základě
byl systém sám založen. Aby mohl systém fungovat, musí se chovat dosti
nesystémově! Každý politický systém, včetně demokracie, je převážně
fikcí, takže často i nepatrné pokusy o jeho „dodržování“ mohou
vyvolat nestabilitu celého systému.
Schizofrenie zaníceného
života v pravdě
Neexistuje
adresnější kritika a více demaskující pohled „zevnitř“ na Chartu 77,
než obavy jednoho z předních mluvčích L. Hejdánka, který v roce
1986 napsal: „Obecný úpadek a rozklad mravní integrity moderního člověka
je v celku bez protestů a bez kritiky akceptován i těmi, kdo právě
mravní stránku obhajování lidských práv vidí jako hlavní a rozhodující.
Lze se obávat, že jakási schizofreničnost současného zanícení pro život
v pravdě (heslo pochází od Patočky) a poklesků a provinilostí ve
vztahu k blízkému…respektování lidských práv nezačíná teprve na
veřejnosti, ale už doma a v rodině. Lze se domnívat, že tato stránka
Charty 77 byla až dosud převážně zcela opomíjena a zapomínána a samotnými
iniciátory je chápana jako introdukce cizí problematiky než jako záležitost,
která je aktivitám Charty 77 vskutku a hluboce vlastní…je na čase aby
mravní problematika byla signatáři Charty 77 konečně doceněna.“
Toto
osamělé volání po mravních časech se však propadlo do mravního bezčasí
každodenního provozu Charty 77. A tak zatímco v předlistopadovém období
byla ona „schizofrenie zaníceného života v pravdě“ v latentní
fázi, u některých signatářů propukla po listopadu 89 zcela otevřeně a veřejně.
Například V. Havel jakmile se stal profesionálním politikem, okamžitě začal
obviňovat intelektuály, filosofy a umělce a hovořit o jejich povinnosti
vstupovat do politiky: „Intelektuálové se nemohou vyhýbat donekonečna ze
své spoluodpovědnosti za svět a zakrývat svou nechuť k politice údajnou
potřebou být nezávislý.“ L. Hejdánek mu tehdy veřejně odpověděl a
vlastně tím definoval polistopadovou Havlovu intelektuální tragédii spočívající
v tom, že „povýšil na nejvyšší princip, právě princip politický“!
V. Havel – jasnozřivý
prorok svého vlastního špatného konce
Jeho
intelektuální osobnostní rozpad spočíval právě v tom, že svůj intelektuální
kapitál získal v minulosti paradoxně na základě nesmiřitelné
distance, kterou on spatřoval mezi posláním intelektuála a politika. V.
Havel totiž od šedesátých let až do listopadu 1989 stál na pozici, že
„největší chyba spisovatelů předchozích generací, kteří se vědomě
angažovali, spočívala v tom, že se často zpronevěřili službě pravdě
a nakonec se sami tak spoutali, že z nich nebyli ani dobří politikové,
ani dobří spisovatelé“. Navíc se vlastně dostal na úroveň pozic
marxisticky orientované politické kritiky, která kritizovala „egoistickou
myšlenku vnitřního života“ mnohých věřících, intelektuálů a umělců
stojících mimo Stranu, která jim skýtá vlastně krásnou záminku, jak se
zbavit požadavků, jež na nás klade společnost nebo „výzva doby“.
V.
Havel byl jeden z prvních signatářů, který čistě z konjunkturálních
a oportunistických důvodů opustil Patočkovu chartistickou zásadu, že
„morálka zde není k tomu, aby společnost fungovala, ale prostě k tomu,
aby člověk byl člověkem“. Stal se však zároveň na základě komické
absurdity života jedním z mála, kterému se podařilo vynést vlastní
intelektuální ortel a to s předstihem dvaceti let a učinil to s předtuchou
opravdu jasnozřivého věštce vidoucího svůj vlastní intelektuální
rozpad, spočívající v tom, že se natolik spoutal s politikou, že
nakonec ztratil vlastní identitu, takže dnes není „ani dobrý politik, ani
dobrý spisovatel“.
Césaropapismus lidských
práv a politické moci
Bylo
velkým intelektuálním omylem Charty 77, že se snažila vylíčit chartistu především
jako mravní bytost, ačkoliv z povahy jejích instrumentů a cílů bylo
zcela patrné, že podmínky být chartistou nebyly nikdy spojovány s otázkou
mravní, ale povýtce politicko-právní – přesněji jejíž mravnost se
redukovala na odvahu vést „dialog s mocí“ v otázce restituce
politických práv, ale nikoliv vést mravní dialog s ostatními sférami
života. Tudíž chartista byl člověk, který nebyl absolutně vázán na nějakou
individuální, neregulovatelnou mravnost, ale pouze se dobrovolně
identifikoval s příkazy politické a institucionální sociální
spravedlnosti. Kriticky smýšlející člověk, tedy kantovský intelektuál a
duchovní člověk, by se neměl nechat hypnotizovat proklamací svých mravních
intencí a motivací - protože ty nejsou nikdy příliš jednoznačné - ale měl
by reflektovat jak vlastní intelektuální nástroje, které mu umožňují například
„dobývat“ svět, tak i zkoumat, jak například souvisí s „mužským“
viděním světa.
Patočka v souvislosti se vznikem Charty 77 napsal, že je třeba něčeho zásadně netechnického, ne pouze prostředkovaného, je třeba morálky nikoliv úskočné a příležitostné, nýbrž naprosté. Byla tolik deklarovaná „loajalita“ a legalita chartistů ke komunistickému režimu „úskočná“ a „příležitostná“ nebo „naprostá“? Nezapsala se Charta 77 do dějin nejen svou občanskou odvahou, ale i pochybnou politickou loajalitou? Je velkou iluzí se domnívat, že zánik Charty 77 byl dán až jednáním chartistů po roce 1989. Tato krize byla způsobena celou řadou okolností a na jejím počátku asistovala i absence západního „osmašedesátého“ – tedy sebekritičtější reflexe moci.
Přesto jedna z hlavních
příčin jejího rozpadu byla dána v důsledku prvopočátečního
rozporu Charty 77, který spočíval na jedné straně v deklarovaném
konsensu se socialistickou legalitou totalitního režimu, na druhé straně v politicky
atraktivní a mocensky účinné „delegitimizační strategii dissensu“.
Diskuse,
které jsem na téma rozporu Charty 77 vedl v okruhu undergroundu ale s L.
Hejdánkem, mě fascinovaly neschopností vidět to, co právní filosof Roland
Dworkin nazývá směšování otázek právních a morálních, nevyjasněností
k problému „občanské neposlušnosti“ a rozporuplností v loajalitě
či legalitě komunistického systému. Proto jsem nahlížel na před i
polistopadový vývoj Charty 77 jako na důsledek její vnitřní permanentní
krize.
Tuto
nevyjasněnost a rozporuplnost nejzřetelnějším způsobem přenesl do
polistopadové politiky především V. Havel, který původní sebeobrannou
strategii lidských práv převedl do agresivní vojenské ideologie, takže
nakonec dospěl až k eticky schizofrenním proklamacím nejen o „humanitárním
bombardování“, ale i případný vojenský úder proti Iráku maskoval
ideologií lidských práv s odůvodněním „chránit tato práva
silou“. U Havla je možno nalézt zjevný césaropapismus lidských práv a
politické moci.
Bomby se značkou Made in
Human Rights aneb proč je krize Charty 77 přítomná i dnes
V kontextu
samotné ideologické instrumentalizace nebylo nijak náhodné, že se v české
politice počáteční humanitní idea lidských práv stala v 90. letech
součástí nové ideologie Severu, hájící staré zájmy politické
hegemonie. Havlovo pojetí boje za lidská práva se po roce 1989 nejenže
zkarikovalo, neboť není příliš vzdálené onomu vtipu, který předpovídá
tak odhodlaný boj za lidská práva, že nezůstane kámen na kameni, ale především
otevřeně ztělesňovalo jeho každodenní politicko-morální
schizofrenii, kdy se veřejně například vychloubá, že „mezi mými
rozmanitými špatnými vlastnostmi mi chybí zcela jedna: touha po moci“. Český
prezident se stal ve svých vlastních očích politicko-morálním supermanem
bez jakýchkoliv mocenských vlastností a ambic, protože bomby, které s láskou
požehnává, nesou velice kvalitní a politicky vznešenou značku dobra: „Made
in Human Rights“. Bomby s touto Havlovou lidsko-právní značkou však
nevznikly až v polistopadové politicko-vojenské dílně, ale souvisí s
rozporuplným chartistickým pojetím práva jako mravnosti. Pochybný politický
postoj má často svůj původ v intelektuálním pochybení a na jeho
konci je „picardovský“ člověk, jehož rozpolcenost je cele normalizovaná.
Božena
Komárková, známá svými studiemi o lidských právech, říká že „samotná
proklamace lidských práv sama v sobě obsahuje spor. Chce být na jedné
straně proklamací lidské důstojnosti, na druhé je zrcadlem sociální
krize, která si vynucuje její formulaci“. Proto varuje před tím, že právo
se zpronevěřuje samo v sobě, nechce-li se znát ke svému sporu.
Bylo
by proto velice ošidné si myslet, že krize Charty 77 je něco, co se týká už
jen historie nebo příležitostně médií, oprašujících její výročí, a
to nejen pro aktuální césaropapistické pojetí lidských práv V. Havla. Po
Chartě 77 zbyl totiž ve společnosti určitý intelektuální dluh, který byl
vybrán formou bianco ve stylu: „Cíle politiky jsou konečné a cíle Charty
jsou nekonečné“. Nikdo se o tento dluh společensky nezajímal, ani když
Charta 77, ocitnuvší se tváří v tvář „bouřlivému vývoji
politické demokracie po listopadu 1989“, narychlo ukončila svou činnost s tvrzením,
že „dohrála svou historickou roli“. Tento dluh či podstata této krize však
i nadále v české společnosti přetrvává v souvislosti s nepoloženými
otázkami po povaze moci, a to nejen v souvislosti s otázkou „na čem
jsou založena lidská práva“.
Tato
krize je krizí společensky neformulovaných otázek po povaze polistopadové
politické moci a její metamorfózou nebyla jen krize „Televizních událostí“
na přelomu minulého roku. I dnes
není česká společnost schopna reflektovat instrumenty nové formy moci, a to
nejen ideologii lidských práv, ale především moc nových médií, nových
technologií, volného trhu, globalizace nebo europeizace. Tato krize je podobně
latentní jako krize Charty 77. I tato krize má picardovskou tvář člověka,
který normalizuje svou rozpolcenost, tentokrát v demokratické společnosti.
Takže jediná obrana před normalizací, stejně jako před nebezpečím společenské
schizofrenie je najít sílu vidět hrozící společenskou i osobní
rozpolcenost a předejít nejen krizi, ale i katastrofě!
Absence
reflexe moci se tak stává skrytou vadou české společnosti, včetně zahraniční
politiky a lze proto jen připomenout dosud stále platnou výtku L. Hejdánka,
že v tomto směru nebylo „podniknuto nic významnějšího.“
pohled
na rok 1968 a chartu 77 z undergroundu - Část druhá
Vypadni
ze systému
Rok
1968 a vůbec šedesátá léta přinesla v západním světě nejen novou
reflexi a zkušenost moci především díky generačnímu konfliktu, v němž
poválečná generace přestala sdílet hodnoty společnosti a vládnoucího
systému, který především svou brutalitou připravil mnohým lidem šok a
znovu se dostala ke slovu otázka změny systému.
Protiválečné
demonstrace a studentské okupace univerzit v New Yorku, na pařížské
Sorboně, Londýně, Římu nebo Berlíně, ale i v Tokiu byly „poselstvím
mladé generace o odcizení, nesouhlasu a odporu“! Především univerzity se
staly místem, kde mladí lidé opět začali zkoumat podmínky své existence a
kladli si otázky, zda-li se „mají zařadit do společnosti, do níž se
narodili“. A nebyla to jen střelba americké nebo české policie do studentů,
honičky na černochy nebo vražda jednoho z tehdejších nejvýznamnějších
bojovníků za lidská práva M. Luthera Kinga, které začaly zpochybňovat zásadu
pohybovat se „v mezích daného systému“. Tyto otázky nepřímo navazovaly
na společenskou zkušenost předcházející dekády. „V 50. letech si všichni
mysleli, že se každý musí zařadit do společnosti, i kdyby nechtěl. Člověk
nesměl mít svůj svět, svou citlivost, vlastní vizi. Nesměl se dívat k nebi
a myslet si, že to je důležité,“ vzpomínal Allen Ginsberg.
Zatímco
jedna skupina mladých revoltujících lidí například slovy mluvčího
francouzských studentů D. Cohn Bendita vyjadřovala nesouhlas s tezí, že
s „režimem se nedá nic dělat“, jiná skupina, pro kterou americká
sociologie našla termín kontrakultura, stála na pozici, že „starý systém
nelze změnit“. Kontrakultura však se svou nevyhnutelností žít na okraji
společnosti zvolila jinou strategii, neboť nechtěla „bojovat o moc, ale o
hlavy lidí“. Byla hlubší reakcí na dehumanizovaný politický systém a stále
víc a víc přetechnizovanou civilizaci a proto v jejím centru byla například
obnova přirozených prvků lidské existence jako je duchovní život a přírodní
prostředí.
Mladí
muži z měst abdikovali na patriarchální životní ponaučení svých bílých
otců a odcházeli do přírody za „rudou“ moudrostí indiánských šamanů.
Do těchto politicky, ekologicky i duchovně formulovaných postojů a tezí se
navíc úspěšně vlamovala i psychedelická scéna, které přišla s radikální
subverzí samotného vládnoucího systému, nazvaného vědomí. Heslo, které
vzešlo z psychedelické kuchyně Timothy Learyho: „Zapni se, vylaď se a
vypadni“ se stalo jednoduchým neuropolitickým vyjádřením, jak se připravit
na „odchod ze své mysli“.
Underground – kulturní
výhybka před smrtelným objetím establishmentu
Ne
náhodou jedním ze zdrojů, který vyživuje v roce 1968 zapouštějící kořínky
českého kulturního undergroundu, je „psychedelic sound“ a s ním i
později přišlo politické poznání, že „underground vytváří lidé, kteří
pochopili, že uvnitř legality se nedá nic změnit a kteří ani neusilují do
legality vstoupit“.
Požadavek
jiné estetiky a etiky, vytvářející se „stranou zavedené společnosti“
není ani tak pozdní zkušeností z „Pražského jara“, ale spíše
„stanfordského podzimu“ nebo z „Pařížského května“. Protože
podobně jako si francouzští intelektuálové uvědomili, že je zpozdilé
stavět se do opozice proti rozumu, který ovládá logiku opozice, jako je zavádějící
proti moci stavět jinou moc a proti pravdě stavět jen jinou pravdu, podobně
si underground, tak jak ho formuloval Ivan M. Jirous ve „Zprávě o třetím
českém hudebním obrození“ uvědomoval, že jeho cílem nemůže být
destrukce establishmentu, protože by se tím systému sám vehnal do smrtícího
objetí.
Cílem
undergroundu bylo proto vytvoření „druhé kultury“ nezávislé na oficiálních
komunikačních kanálech a společenském ocenění a hierarchii hodnot, jak
jimi vládne establishment. Bylo by totiž zpozdilé stavět proti jednomu systému
jen další systém. Pro underground byl Systém symbolem onoho všepožírajícího
Molocha moderní moci, k níž konvergovalo jak kapitalistické, tak i
socialistické politické zřízení. Proto se underground stal „duchovním
postojem umělců, reagujících na odlidštění a zkurvení hodnot ve světě
konzumní společnosti“.
Undergroundová ilegalita,
neloajalita s režimem a odmítnutí dialogu s mocí
Nediskutovat s mocí – Jedna z podstatných a zcela dodnes přehlížených diferencí mezi undergroundem a Chartou 77 spočívala například v otázce, jakým způsobem se obě hnutí vztahovala k moci, legalitě systému a legitimitě.
Zatímco Charta 77
deklarovala svou touhu „vést dialog s mocí“, pro underground bylo
naopak příznačné – jako i pro jiné představitele subkultury - nepovažovat
představitele moci za skutečného partnera pro dialog. Každý dialog s mocí
je totiž participací na moci a logice onoho systému, které jedny činí ovládanými
a druhé vládnoucími a posléze naopak. Mezi mocí a undergroundem panovalo,
jak tehdy napsal Ivan M. Jirous, „ovzduší naprosté shody“: establishment
nás nechce a my nechceme mít nic společného s ním. Jak napsala Petruška
Šustrová: „underground měl menší chuť uchylovat se ke kompromisům a přijímat
uniformitu. Snad stojí za poznámku, že z prostředí undergroundu nikdy
žádný mluvčí Charty nevzešel, ačkoliv signatářů z tohoto okruhu
bylo podstatně víc než třeba z prostředí takzvaně spisovatelského.“
Neloajalita
s režimem - Zatímco Charta 77 slovy jednoho z předních mluvčích J.
Patočky tvrdila například v dopisu adresovaném holanskému ministrovi
zahraničích věcí van der Stoelemu, že „stojí plně na půdě legality a
její signatáři se cítí loajálními občany tohoto státu, neusilují o žádné
politické změny týkající se ústavy nebo zákonů“, z pohledu tehdejšího
undergroundu nebylo rozumově absolutně pochopitelné a prakticky možné být
na jedné straně „loajálním“ občanem a na druhé straně zároveň mravním
člověkem žijícím „životem v pravdě“. Je tudíž komické, jak
polistopadoví politologové zcela odhlížejí od reality a dnes píší
bezproblémově o Chartě 77 jako o „protikomunistickém hnutí“.
Život
v undergroundu byl totiž postaven na neloajálnosti téměř absolutní, a
jako takový se promítal do všech důležitých rovin veřejného i osobního
života. Mladí lidé například opouštěli vysoké školy, protože odmítali
vázat svou vzdělanost na zkoušky z „marxáku“. Rezignovali na jakoukoliv
společenskou otrockou kariéru a programově se vyhýbali práci, protože byla
synonymem budování rozvinuté komunistické společnosti. Byli neloajálními
občany vůči branné vojenské povinnosti a různými způsoby odmítali bránit
„socialistickou vlast“. Opovrhovali tzv. oficiální „první kulturou“.
Svou neloajalitu vůči establishmentu vyjadřovali i svým estetickým zjevem a
režim na ně propagandisticky útočil prostřednictvím televizních hesel:
„Máš-li dlouhý vlas nechoď mezi nás!“ Byli v permanentním
konfliktu se svými rodiči a nerespektovali jejich autoritu, právě proto, že
byli jimi nuceni být vůči režimu „loajálními a konformními“, atd..
Tento stav undergroundové neloajálnosti ústící do outsiderovské existence
charakterizoval poetickou zkratkou undergroundový básník Pavel Zajíček v básni
„Tvůj kraj jako můj kraj jde do prdele“ jako zvláštní umění života -
“jak nedýchat, jak nebejt, jak nelítat”.
Ilegalita
- Jestliže Charta 77 neustále deklarovala, že stojí na půdě legality,
pak některé undergroundové kulturní aktivity byly často možné jen mimo
tuto půdu. Pro mne samotného například spoluvydavatelská činnost
undergroundového časopisu „pro druhou a jinou kulturu“ Vokno byla možná
jen za cenu ilegálních dodávek chemikálií pro tisk ormigových blan, stejně
jako nelegální držení a provozování cyklostylovacího tiskařského přístroje.
Schizofrenní cupitání
za společenským vývojem
Podle
V. Havla „pražské jaro“ navodilo „lehce schizofrenní situaci“, neboť
vedení státu sice se vzedmutím společnosti sympatizovalo, ale zároveň se
ho bálo, opíralo se o něj, ale zároveň ho plně nechápalo, přálo mu, ale
zároveň je chtělo brzdit, takže nakonec „cupitalo za vývojem“. Do podobné
dějinné, tedy „lehce schizofrenní situace“ byla však uvedena i samotná
Charta 77, a to nejen proto, že klopýtala za chaotickým během politických
událostí či že z pohledu undergroundu nebylo možné racionálně pochopit,
jak může být někdo patočkovským „loajálním“ občanem a zároveň
mravním člověkem žijícím „životem v pravdě“, ale především
jejím deklaratorním tvrzením, kdy na jedné straně tvrdila, že není základnou
opoziční politické činnosti, ale přitom jakmile došlo vlivem perestrojky k
uvolnění, okamžitě se chopila příležitosti a v dokumentu 1/1988
„Slovo ke spoluobčanům“ politicky apelovala a vyzývala lidi, aby naplnili
své občanství, konečně se vymanili ze své pohodlné odevzdanosti osudu,
probudili se z politické apatie, překonali strach a přestali čekat na
to, co udělají jiní, dělali něco sami.
Byla to ale tatáž
Charta 77, která o sobě celou dobu prohlašovala, že je rozhodnuta jít
„netaktizující cestou“ a držet se „posvátných principů“ morálky,
která není úskočná a příležitostná, ale sama o sobě definující člověka.
Byla to tatáž Charta 77, která ústy V. Havla deklarovala, že nikoho k ničemu
„nenabádá ani nevyzývá“.
Charta 77 sice v otázce své identity na jedné straně veřejně tvrdila, že její smysl je otevřený, ve skutečnosti ale byla determinována kasuistikou své intelektuální neschopnosti či nepoctivosti si vyjasnit svůj autentický vztah k moci, loajalitě, legalitě, a to nejen z pohledu undergroundu. Nebylo také náhodné, že to byl právě jeden z nejaktivnějších kulturních aktivistů českého undergroundu František Stárek, který inicioval jako chartista spolu s dalšími 40 mladšími signatáři otevřený dopis tzv. jádru Charty 77 a apeloval na ně, aby se neorientovali jenom na „dialog s mocí“, ale aby se obrátili směrem k občanské „pasivní většině“. Jeden z tehdejších mluvčích Martin Palouš rozladěně napsal, že je dosti podivná věc hledat odpovědi na otázku co je vlastně Charta 77. Tato drobná dobová ukázka chartistické kasuistiky jen ilustruje její původní schizofreničnost v otázce vlastní identity.
Chartistická oscilace
mezi Švejkem a Kafkou
Přirozeně
se nabízí otázka, jaké byly motivace či původ této nejasnosti v otázce
její politické identity či intelektuální nepoctivosti. Neexistuje samozřejmě
jen jeden motivační zdroj, ale naopak konglomerát nejrůznějších často i
protichůdných postojů a podmíněný často specifickými osobními přístupy.
Přesto to byl však konglomerát, v němž se do určitého okamžiku promítal
určitý společenský konsensuální průsečík. Proto mohla být pro jedny
signatáře Charta 77 jen pláštíkem loajality, pro jiné skutečně výrazem
ideologické politické identity s komunistickým systémem. Jiná skupina byla
zas spíše vedena oprávněnými obavami z možné represe, takže nepovažovala
za taktické se projevovat otevřeně, což se ale některým absolutním
disidentským outsiderům jevilo jako „politická švejkovina“ - předstírat,
že nejde „o žádný zásah do sféry jakékoliv funkce politické moci“,
jak oficiálně tvrdil J. Patočka. Charta 77 byla jakýmsi politickým modulem,
která se po dopadu na novou realitu ve svých modulárních skupinových zájmech
zcela roztříštila.
V rámci
subversivní švejkovské koncepce „dodržování“ je třeba ale připomenout,
že i Švejk je příkladem delegitimizační strategie, neboť i on „efektivně
nabourává administrativní mašinérii války a neosobní jazyk
rakousko-uherské legality“, a že i Charta 77 prováděla v jistém
smyslu jakési švejkovství naruby, když přijala na půdě socialistické
legality hru režimu v otázce lidských práv, kterou však režim nikdy
nemyslel hrát vážně. Tato naprosto radikální asymetrie však byla pro oba
hráče v jistém smyslu podobně sebedestruktivně osudová, protože
jeden se bez druhého neobešel a co je z politicko-etického hlediska
problematické – oba protivníci ji spíše opravdu jen „hráli“. Proto
oba postihl osud zániku.
Konec
Charty 77 byl duchovně nutný pro svou spoutanost s politicky „absurdní“
hrou, neboť její kafkovské hrdinství se trochu podobalo panu Josefu K., který
chtěl také „vést dialog“ se Zákonem. Jak napsal J. Přibáň: „Smířit
svět autenticity a Zákona je pochopitelně absurdní“. Je však nutno výrazně
zdůraznit, že tento neúspěch Charty 77 je naprosto minimální oproti jejím
jiným životadárným politickým úspěchům, které se jen zdánlivě mohou
jevit jako vedlejší efekty.
Underground – nomádi na
útěku ze sociálního pole
V nomádské
samizdatové eseji „Mezi Východem a Západem“ napsané v osmdesátých
letech jsem spatřoval hlavní rozdíl mezi Chartou 77 a undergroundem jako mezi
dvěmi odlišnými společenskými skupinami: na jedné straně „sociálně
silnými“, kteří svou existenci opírají o legitimnost, tj. nacházejí svůj
důvod existování v tom, co plyne již přítomně ze zákona a na druhé
straně nomádským živlem „sociálně slabých“, jejichž lidská situace
není jen důsledkem nějakých nerovnoměrných společenských sil, ale především
důsledkem poznání alternativního smyslu a způsobu života, který nebude
nikdy a nikde zakotven, například v nějakém v zákoně. Underground
jsem chápal jako „sociálně nomádský živel“, který netematizuje společenské
problémy a nevytyčuje hranice života, aby je dialekticky zrušil, jako
proletariát své odcizení či chartisté svou „moc bezmocných“, ale
putuje životem v krajnosti, která právě svým tvořivým chaosem se stává
cestou. Na budoucí zánik Charty 77 jsem nahlížel jako na zákonitý proces
její vlastní nepochopené dialektiky.
G.
Deleuze napsal, že nomádi nás oslovují, právě proto, že jsou „stáváním“,
nejsou tudíž součástí historie, protože jsou z ní vyloučení. Jsou
to menšiny, které unikají kontrole, ustavičně se probouzejí k životu,
proměňují se a vzdorují, aby se mohli objevit v jiné podobě, v nečekaných
formách na linii útěku ze sociálního pole. „Stávání je tak často
jedinou šancí lidí jak zažehnat hanbu a odpovědět na nesnesitelné!“
Tato
duchovní nesnesitelnost je výzvou každému systému a společnosti, protože
lidský duch skutečně není, jak napsal M. Novak, spoután realitami určité
kultury, ale čas od času dokáže uniknout z její skořápky a spatřit
ji zvenčí a zprávy o absurdnu, vnitřním neklidu a odcizení jsou pak svědectvím
zkušenosti z „undergroundu“.
ženský
pohled na rok 1968 a Chartu 77 - Část třetí
Nerozkvetlé
ženské květy Pražského jara
Třetím
historicky důležitým a dodnes netematizovaným společenským problémem
formujícím bouřlivý rok 1968, ale nikoliv „pražské jaro“ nebo později
i Chartu 77, bylo tehdejší západní hnutí za práva žen, vycházející z menšinových
hnutí za lidská práva - například černochů nebo homosexuálů. Problém,
který dříve „neměl své jméno“ našel své vyjádření v šedesátých
letech nejen v takových organizacích jako americká Národní organizace žen,
hnutí Nová ženská levice, v emancipaci afroamerických žen nebo lesbických
matek, ale především v ženské agendě zaměřující se například na
diskriminace žen v zaměstnání, domácí a sexuální násilí,
znehodnocujícího zobrazování ženského těla, atd..
Zatímco
na Západě v té době už existovala celá řada feministických autorek
jako například Betty Friedanová, známá svou knihou Ženská mystika, bylo příznačné,
že když paralelně v roce 1968 jeden z progresivnějších československých
časopisů specializovaný na literaturu a diskusi „Sešity“ přinesl anketu
na téma „Žena jako autorka“, většina z oslovených literátek se přesně
v duchu „ženské mystiky“ podivovala nad nesmyslností a nečasovostí
ankety, jakoby „přežívající z doby našich babiček“.
Autorky
reagovaly nevědomě podle mystifikujícího programu, který nedovoluje, aby ženy
zkoumaly svou identitu a tak na otázku „Kdo jsem“ odpovídaly metaforicky
svou odvozenou „druhopohlavní“ identitou - „jsem matkou básníka“. Všechny
jen jinými slovy zdůrazňovaly: „Žádný problém nemáme“. Vskutku, vždyť
co by to bylo za ženu, byť se politicky angažující, kdyby necítila ono
tajemné uspokojení při klepání koberečků, vymetání jeskyňky a leštění
podlahy v kuchyni. Na rozdíl od českých žen se však mnohé západní
ženy problémem „autorky“ v té době skutečně vážně zabývaly, a
to nejen v kontextu feministické kritiky teze Rolanda Barthese o „smrti
autora“.
V roce
1968 spatřily československé ženy v „pražském jaru“ rozkvétat mnoho důležitých
společenských otázek, ale jejich vlastní otázky byly pro ně nerozkvetlými
květy. Osmašedesátý absentoval pro ženy vlastně hned dvakrát – jednou s
hlubšími otázkami po povaze moderní patriarchální moci, podruhé politicky
neartikulovaným subjektem na téma žena a její občanská a lidská práva.
Anatomie jedné mužské
nezdrženlivosti
Dalo
by se předpokládat, že se vznikem Charty 77 se dostaví mezi chartisty i větší
vnímavost pro ženskou otázku a problematiku ženských práv - Chartu žen.
Opak se však stal pravdou. Past univerzalismu lidských práv vylučující jakýkoliv
nárok ženských práv naopak opancéřovala chartistickou ideologii a posílila
obecné jednopohlavní mužské sociální formy vnímání spravedlnosti. Tak
se legitimizoval i komunistický antifeministický postoj, který taky nepřipouštěl
možnost, že by ženy mohly vidět společenskou realitu jinak. Takže ačkoliv
za 12 let své existence vydala Charta 77 přes 500 dokumentů a tematizovala
nejrůznější problémy jako postavení Romů, Židů nebo mladé generace, přesto
neexistuje jediný dokument, který by se samostatně zabýval postavením žen!
Osvětlujícím
příkladem této absence a chartistického pohledu na ženy dokresluje například
pohled V. Havla na feminismus, který v sobě obsahoval nejbanálnější předsudky,
které v české společnosti přežívají dodnes. Na této banalizaci je
však nejdůležitější především jazyk, který nebyl příliš vzdálen
nadřazenému stylu, který používalo komunistické oddělení propagandy a
agitace vůči Chartě 77. Pro Havla je feminismus do značné míry vynález
hysterek a zhrzených milenek (analogicky jazykem Rudého práva – Charta 77
je vynález zkrachovalých politiků a ješitných ztroskotanců), znuděných
paniček (synků z milionářské rodiny), je směšný svým nadšením a
vážným zaujetím pro věc a důrazem na bezbranné ženství (Charta 77 je
dojemná svými pomluvami, které se vydávají za hlas opozice), připomíná televizní
tlachání komunistických žen typu Balášové (je hlasem reakčních nepřátelských
sil). Řečeno jazykem analogie moci: jestliže podle V. Havla se „feminismus
jeví jako dada“, podle režimu se Charta 77 jeví jako pouhý „humbuk“.
Když
propagandista vyrábí na základě stranické objednávky předem
vyprefabrikované názory, je to samozřejmě společensky pochybné, ale není
to v rozporu s podstatou propagandy. Když ale intelektuál prezentující
se jako příslušník mravního hnutí a navíc jako bojovník za lidská práva
není schopen mravně a sociálně pochopit hnutí bojující za ženská práva,
jedná se o selhání, které zpochybňuje jeho pojetí mravnosti i lidských práv.
Když
se V. Havel setkal v osmdesátých letech s italskými feministkami,
které přivezly do Prahy prohlášení, v němž byl požadován respekt k lidským
právům, odzbrojení a odmilitarizování společnosti, zaujala ho reakce českých
disidentek, které až na výjimky většinou petici odmítly. Jednání
chartistek si Havel vysvětlil tak, že by se „účastníce mezinárodního ženského
podniku staly směšnými – odtud jejich nechuť spolčovat se na bázi pohlaví“.
S lítostí se pak podivoval nad tím, proč se takové sympatické mladé
Italky raději neprojíždějí po Středozemním moři na jachtách nějakých
bohatých manželů, když „by je určitě našly“.
V.
Havel tím vyjádřil nejen dobový antifeminismus, který je směsicí „přirozené“
mužské nadřazenosti, podvědomého strachu ze ztráty vydobytých pozic a
dobových misogynských předsudků, ale především tím prezentoval i svůj názor
na ženu, podle dvojího společenského měřítka, v němž existují jiná
kritéria pro mužskou a jiná pro ženskou angažovanost. Zatímco veřejně
aktivní muž si zasluhuje „přirozeně“ obdiv, protože se „snaží udělat
svět lepším“, žena, které usiluje o totéž, si zaslouží spíš „lítost“,
protože se míjí se smyslem svého života spočívajícím v jejím úkolu
najít si bohatého manžela. Tyto názory na feminismus popsal v eseji
nazvané „Anatomie jedné zdrženlivosti“. Je nutno jen poznamenat, že z
feministického pohledu by odpovídající titul měl spíš znít: „Anatomie
jedné mužské nezdrženlivosti“.
Chartistický
antifeminismus je dobovým nekritickým pohledem na společnost a neměl jen mužské
vyznavače jako V. Havla nebo L. Hejdánka, podle něhož je „feminismus
ideologie, která se nestará o děti“, ale i své ctitelky jako například
Danu Němcovou, podle níž „feminismus působí křečovitě. Proč by někdo
měl klást důraz na jednu stranu a jiný na protější stranu téže mísy.“
problém
Proč jsou lidská práva
sporná? Protože jsou jenom uni-verzální!
Neexistence
Charty žen, stejně jako postoj k ženským právům je dokladem, že
neexistují žádná přirozená nebo vrozená práva, ale jen práva, která
jsou nějakou zájmovou mocí buď již prosazená nebo prosazovaná a
prosaditelná. První deklarace lidských práv byly zcela v režii mužů
a ti nepočítali vůbec s tím, že by ženy mohly mít stejná práva
jako muži. Podobné pohlavní závislosti se nevyhnula ani Charta 77, z níž
ženy sice nebyly vyloučeny, ale svou Chartu také nemohly deklarovat. Protože
lidské práva jsou skutečně pouze univerzální, tedy v onom doslovném
etymologickém smyslu jsou mocensky, filosoficky a hodnotově na jednu stranu či
jedním směrem (uni-versus) orientovanou strategií – „přirozeně“ na
straně mužů. Chartistický univerzalistický patos obsahuje v sobě
podobný ideologický patos, kterým se prezentovala francouzská všeobecná
proklamace z roku 1789, hájící svobody všech lidí na základě přirozeného
právu. Řeč je sice o člověku, ale míní se tím „přirozeně“ muž.
Právě
historie boje za občanská práva vyvrací dožívající názor, že by lidská
práva mohla být vrozená, protože jejich předpokladem je především
vynutitelnost. Tedy neustálý boj, který prozrazuje „mužský“ politický
rukopis, který v jistém sociálním smyslu ženy do značné míry předem
„handicapuje“, protože ony nejsou socializovány k boji. Nevysvětluje
se tím z části nezájem žen bojovat za svá práva? Není však na druhé
straně právě jen existence nějaké Charty žen předpokladem společenské
změny, aby se mohlo zvýšit nejen nízké zastoupení žen v politice, nízké
ekonomické ohodnocení, ale i nízké ženské společenské sebehodnocení?
Jestliže
má pravdu politolog P. Fiala, který říká, že neexistuje „žádný obecně
akceptovatelný katalog lidských práv a neexistuje ani společenská
interpretace těch práv, na nichž by se bylo možno společně dohodnout“,
potom ženy nemohou dosáhnout svých práv na základě nějaké „přirozenosti“
nebo uni-verzálnosti, ale jen na základě „akce-ptovatelnosti“ a
vynutitelnosti.
Zmatky s lidskými právy
a ženský stát
Není
otázka po povaze lidských práv dnes o to více aktuální pro aktivistky za
ženská práva, že sama společnost tyto práva nevnímá ani jako „přirozená“
ani jako „nezadatelná“? Nejsou „zmatky s právy člověka“ jak
napovídá Hannah Arendtová způsobeny právě tím, že nezcizitelná lidská
práva svou abstraktní nahotou pouze lidského bytí jsou společenským právem
„nahého divocha“, který nemá svůj politický status? Arendtová totiž
tvrdí přesný opak toho, co zdůrazňovali chartisté ve svém odporu vůči
politice, totiž že lidskou bytost daleko více ohrožuje stav, „kdy člověk,
není nic jiného než člověk“. Ztráta například národních práv měla
v minulosti za následek ztrátu lidských práv a zrozením státu Izrael se
ukazuje, že „obnovy lidských práv se zatím dosáhlo jenom obnovou či
zavedením práv národních.“ Metaforicky řečeno, mohou mít ženy vůbec nějaká
ženská práva pokud nebudou sami usilovat v rámci existujícího státu,
ať už národního, občanského či nadnárodního o „ženský stát“?
Tedy pokud nevytvoří v širším i užším slova smyslu složitou a
jemnou strukturu specifických politických, kulturních vztahů a kvalit společenského
života?
Paradoxem
obsaženým ve ztrátě lidských práv je, že tato ztráta spadá v jedno
s okamžikem, kdy se osoba stává lidskou bytostí obecně – a to nejen
jako Židé za nacismu, bez občanství a bez povolání – ale v případě žen,
kdy se stávají lidskou bytostí jakoby bez pohlaví, které by je politicky
identifikovalo a specifikovalo s vlastní a jedinečnou individualitou a zájmy.
Proč totiž dosud společnost ignoruje různorodé hlasy žen? Právě proto,
že je vnímá jako hlasy společenského divocha! Proto jen žena jako politická
bytost se specifickým společenským statusem může předcházet neblahému
společenskému stavu v němž je nejrůznějším způsobem neustále
vytlačována z rovnoprávného společenského postavení.
Analogicky
řečeno, hrozbou pro ženy není to, že mohou být zbaveny například svobody
a možností v hledání štěstí anebo rovnosti před zákonem, nýbrž to, že
v určitých situacích jakoby nepatřily k žádnému společenství:
„Jejich krajně vážná situace netkví v tom, že nejsou jiným rovni před
zákonem, nýbrž v tom, že pro ně žádný zákon neexistuje.“
Historie ženského hnutí je tak neustálým zápasem o uznání existence něčeho,
co si establishment nepřeje, aby to existovalo. Žena se tudíž nestane člověkem
tím způsobem, že se bude odvolávat na své abstraktní lidství, nýbrž že
v dané společenské skutečnosti objeví v sobě ženu revoltující.
Je třeba neklidu těla, který je sociální povahy, neboť nás netrýzní nějaké
abstraktní bytí nebo nicota, ale především společnost, neboť ona se neustále
snaží nás připravit o důvěru ve svět, způsobuje naše narušení a
existenciální nerovnováhu.
Nejintimnější potlačené
přání disidentek - Charta žen
Pamatuji
si na jeden byť zcela ojedinělý úsměvně míněný návrh dvou předních
disidentek, které si soukromě položily otázku - právě v době největších
policejních represí koncem sedmdesátých let - zda by si ženy v Chartě 77
neměly založit i pro sebe Chartu žen? I když tato otázka byla víceméně
motivována osobní krizí, v níž se obě dvě ženy ocitly, neboť jejich muži
na jedné straně bojovali proti společenskému útisku, na druhé straně byli
sami mužskými utlačovateli, jejich návrh byl provokativní právě jedinečnou
představou a šancí, že by se ženy konečně mohly vymanit z často zaslepené
loajality a někdy i falešné solidarity vzhledem k hrdinným mužským bojům,
a tak by mohly vytvářet svoje vlastní dějiny, prostřednictvím svých problémů
a svého pohledu na skutečnost.
Je
zajímavé, že si málokdo povšiml, že krize Charty 77, která byla založena
na nereflektovaném spojení „mužské“ morálky práva a „ženské“
mravní péče a solidaritě otřesených se rozevřela naplno právě v signifikantní
situaci, kdy muži po roce 1989 opustili například funkce mluvčích Charty
77, aby dosedli do ještě vyhřátých politických funkcích po komunistech a
jejich opuštěná místa zcela příznačně obsadily najednou a poprvé v celé historii
Charty 77 ženy. Společnost si nepovšimnula faktu, že po dva poslední ročníky
Charty 77 jejími mluvčími byly pouze ženy. Jakoby se konečně a definitivně
opět ukázalo, kde je skutečné místo mužů a kde je příslušné místo
pro ženy ve světě rozděleném do dvou odlišných a často protichůdných
perspektiv: na jedné straně mocenské etiky práv a na druhé sdílené etice
odpovědnosti a péče o druhé. A právě toto je nejústřednější krizový
bod Charty 77. Nebylo pak vůbec náhodné, že genderovým politickým
pravidlem polistopadové chartistické politiky se stala restaurace tradičních
rolí: „Muži do nejvyšších politických a finančních funkcí, ženy do
charitativních a sociálně pečovatelských funkcí.“
Problém dvojí morálky
práv
V osmdesátých
letech, kdy se přední chartisté nechali unášet svými zdánlivě pohlavně
neutrálními - ve skutečnosti „mužskými“ - fantaziemi o povaze lidských
práv, publikovala americká psycholožka Carol Gilliganová knihu, v níž
nastolila problém dvojí etiky: „mužské“ morálky práv založené na
prosazující rovnosti, která se soustřeďuje na pochopení spravedlnosti a ženské
etiky odpovědnosti, která se opírá o pojem odpovědnosti a uznání odlišnosti
potřeb. „Zatímco etika práv je manifestací rovného respektu, vyrovnání
nároků já a druhého, etika odpovědnosti je založena na pochopení, z něhož
pramení soucit a péče.“ Krize Charty 77 je pochopitelná právě z pohledu,
že nikdy nereflektovala svou politickou psychologii dvou rozdílných kontextů
morálního a politického rozhodování.
Pro
prohlubující se krizi Charty 77 bylo také naprosto příznačné, že to byly
právě tři ženské mluvčí CHARTY 77, které v roce 1991 apelovaly na
své bývalé kolegy, prezidenta V. Havla a ministra zahraničí J. Dienstbiera
ve věci prodeje tanků T-72 do Sýrie, kde je političtí syrští představitelé
používali i proti svým kriticky smýšlejícím občanům. Tyto ženy připomínaly
mužům, aby svou zemi udržovali těmi idejemi, kterými nedávno znovu
vznikla. Po dlouhém a trapném mlčení se nakonec V. Havel odhodlal k
machiavelské virilní mužské ctnosti (virtú) a prohlásil: „Pakliže jsme
podepsali smlouvu na dodávku určitého množství do Sýrie, splníme ji.“
Věrozvěst
„nekonečné mravnosti“ se stal mávnutím polistopadového mocenského
proutku garantem pochybných zbrojních dodávek. Obecné pokrytectví Charty 77
se pak projevilo především v tom, že nikdo si jmenovitě a
otevřeně netroufal Havlovi připomenout, že
takové jednání je v absolutním rozporu s jeho signatářstvím,
protože svým podpisem dal každý signatář sobě a veřejnosti na vědomí,
že mravní povinnosti „stojí výše než politické závazky a politická práva“.
Většina ze signatářů prostě zcela nechartisticky přimhouřila oči, neboť
podlehla pokušení instrumentálního rozumu, který se řídí morálkou bez přesvědčení,
na základě oportunismu, okolností a očekávaných výhod.
Zánik
Charty 77 – nesnesitelná viditelnost pohlavního rozporu
Mravní
krizi a rozpad Charty po listopadu 1989 shrnul L. Hejdánek slovy: „Dnes mnoho
výrazných představitelů Charty vykonává různé politické funkce a řada
z nich přitom jedná, jako by nikdy nebyli Chartu podepsali. Proto se domnívám,
že Charta už nefunguje a že nemá ani právo na své formální pokračování.“
Ani on si ale nedovolil položit otázku po hlubších příčinách této
krize, které se pádem komunistické moci nezrodily, ale pouze staly se
nesnesitelně pohlavně viditelnými.
Zánik
Charty 77 se tak stal neodvratitelný, avšak nikoliv tím, jak nakonec oficiálně
prohlásili mluvčí, že „dohrála svou historickou roli“, ani tím, že
její nedemokratická „volná struktura“ odpovídala totalitním poměrům,
ale protože se definitivně uvnitř ní samotné oddělila „ženská“
nevynutitelná mravnost a solidarita s otřesenými a touha po konsensu od
„mužsky“ vynutitelné politiky práva a probuzeného libida moci. Jak
napsali v posledním dopise mluvčí Charty 77: „Shodnout se, najít potřebný
konsensus, který je základem jakéhokoliv jejího veřejného vyjádření,
není v současné podobě Charty 77 možný. Je to trochu smutné, ale
realistické konstatování.“
Pro
chartisty-muže se v okamžiku, kdy moc vyhlásila polistopadový politický
nábor do nového akčního historického seriálu nazvaného „Systém je
mrtev, ať žije systém“, se Charta 77 najednou stala svou „ženskou“
starostí a solidaritou jednoznačně nepříjemně zavazujícím břemenem,
kterého bylo nutno se co nejdříve zbavit. Její osud byl tak zpečetěn a šlo
jen o to, aby co nejdříve ideologicky zmuzealizoval čistě morální pohled
na Chartu 77, který by se mohl stát součástí neškodné galerijní mužské
historie a onoho distancujího pohledu s jakým se muži dívají na své
první romantické lásky, kdy byli ještě plny niterných ideálů, než je
posléze ovládlo cosi technického, průměrného a co slouží svévolným účelům
mužské moci!
Osamocený nehistorický
hrdina a lež historie
Pohled
na historii, tedy na to, co se stalo je určen hegemonickým předsudkem jakoby
dějiny měly být pouze dějinami „zaznamenané“ jednoho možného průběhu
událostí, který svou silou vítěze vytěsní jiné „slabší“
alternativní události. Gramatika historických událostí se tak často ztotožňuje
se samotnou pravdou o události. Této pasti se nevyhnula
ani Charta 77. Dnes se například obecně přijímá za pravdu ona přesila
historické události, kdy se 40 mluvčích rozhodlo ukončit její činnost s odůvodněním,
že „dohrála svou historickou roli“ a absolutně se opomíjí alternativní
osamocený nesouhlas mluvčího filosofa Bohumíra Janáta, který napsal, že
nemůže připojit svůj podpis pod uzavírající akt
Charty 77, protože „v dějinách se za duchovní zpronevěru často
draze platí“. Jako jediný totiž našel odvahu nezříct se duchovních ideálů
Charty 77, které nebyly vázány na nějakou kostýmovou „historickou
roli“, ani nebyly ušité pouze na „totalitní poměry“. Podle něho idea
Charty 77 byla formulovaná například v představě starosti o duši nad
vůlí k moci, ve výzvě solidaritě otřesených, v rozhodnutí nadřadit
aspekt morálky, nad hledisko jež rezignuje před fatalismus reálpolitiky,
moci bezmocných atd..
Podle
B. Janáta krize Charty 77 nastala po Listopadu 1989, kdy část jejích signatářů
odešla do vysoké politiky, oblékla kostýmy mocných a touto proměnou jakoby
chtěla deklarovat možnost radikální katarze této tradičně nečisté sféry.
Podle něho ti, kdo vyzývali intelektuály k hromadnému vstupu do
politiky, si však zapomněli položit otázku, kdo bude držet a chránit místo
duchovních lidí a plnit jejich poslání zachovat kritický odstup, bránit
rozjezdům vůle k moci a poukazovat k hodnotám vyšším než je úspěch
a kariéra. Pozapomněli na historickou trvalost Sókratova sporu se sofisty a
politiky, opomněli to, co Julien Benda myslel „Zradou vzdělanců“ a co chtěl
Jan Patočka vyjádřit svým rozlišením „Duchovní člověk a intelektuál“.
Mnozí chartisté se prostě
zabydleli ve stranických sekretářích a odcizili se neformálního společenství,
jehož nadějí a silou byla pravda, o níž se nemohlo hlasovat. Potřebu vyšší
autority nechali nahradit mlčky tolerovanou sofistikou, zavádějící
staronovou mechanickou modlu v údajně spravedlivé moci neviditelné ruky
trhu. Ideu solidarity nechali umlčet výzvou k egocentrismu a k uzavírání
se do soukromí názoru, osobního nebo skupinového zájmu.
Zpronevěra
hlásanému se neprojevila pouze při zániku Charty 77, ale v zápětí i
při rozpadu Občanského fóra. Jak napsal Jan Urban například na adresu V.
Havla: „Vyhlásil potřebu druhé revoluce, aby tuto myšlenku o čtrnáct dní
později opustil. Ještě napomohl rozpadu Občanského fóra a tím posílil
dojem, že plnit politické sliby, naplňovat programy
a držet dohodnuté koalice není povinné.“ A staří přátelé s disentu
na veřejnosti mlčeli a zůstávali loajální ke starým přátelům zastávající
vysoké politické funkce, i když dělali chyby.
Politika jako opium a mužský
útěk před ženskou Chartou 77
Polistopadový
politický krizový scénář tedy v žádném případě nezačíná mediálně
známým nemravným příběhem pseudopravicové transformační politiky a jejím
tunelujícím úprkem před právníky, ale společensky nekomentovaným
chartistickým útěkem před samotnou Chartou 77, kdy její signatáři nenašli
odpovědnost za realitu, kterou si sami zkonstruovali! Protože jestliže platí
hypotéza Ernesta Blocha, že skutečná geneze není na začátku, ale na
konci, pak Havlova teze zní zcela opačně: „Cíle Charty byly konečné, cíle
politiky jsou ale nekonečné“!
R.
Aron kritizoval na marxismu jeho představu, že je možné znát smysl a cíl dějin
dříve než dějiny skončí a chybu spatřoval v „opiu intelektuálů“,
tedy v neschopnosti čestného intelektuálního rozboru a v popisu
vlastní zkušenosti. Jestliže však chartisté podlehli vznešeným myšlenkám,
které fungují jako opium, co pak ale říct dnes říci na adresu cynických
politických drogových dealerů typu V. Klause, jejichž intelektuální mysl
je rozleptaná lacinými toluenovými ideologickými koncepcemi volného trhu,
který ochraňuje přírodu? Nespočívá krize politiky právě v tom, že
nabízí pouze opiátové představy řízení věcí obecných, preferující
buď opoziční nebo koaliční formy „měkké“ a „tvrdé“ politiky?
Je
faktem, že každá společnost může třeba po celé roky a desetiletí utíkat
sama před sebou, ale nikoliv člověk, protože jak říká Theodor Geiger,
porušíš-li právní normu, stane se (možná) něco tobě, porušíš-li
mravní normu, stane se zcela jistě něco v tobě. Přesto oba společenské útěky,
jimž je společná odpovědnost v sociálních vztazích, dodnes ovlivňují
českou společnost. Je-li možno se však zeptat, který z nich byl a stále
je společensky nejvíce závažnější a determinující, a dodnes formující
současné dějiny, pak nejosudovější jsou vždy osobní útěky a duchovní
zpronevěry, které vypadají mediálně zdánlivě zcela nevinně a nezajímavě.
Podle teorie chaosu, může i zdánlivě banální duchovní zpronevěra
chartistů způsobit motýlí efekt, který tak zvětšuje i malou skupinovou míry
mravní a duchovní nejistoty do globálního celospolečenského měřítka.
Upřímný cíl
feministické politiky – změna systému
Bouřlivý
rok 1968, hnutí undergroundu, ale i občanské iniciativy bojující za lidská
práva váže k sobě nepřímo jedna nadčasová otázka: jaké změny
jsou možné v daném systému? Jestliže tato otázka je dodnes aktuální například
i pro feminismus, jakou inspirací může být v tomto směru rok 1968,
underground nebo Charta 77?
Začneme-li
od konce, pak feminismus se může poučit a vyvarovat mnohých chyb Charty 77,
pakliže si bude vědom nejen onoho dvojího pohledu na lidská práva - v jeho
mužském a ženském smyslu -, ale především nebude-li od začátku přistupovat
k loajalitě s vládnoucím systémem bez jakékoli koketérie.
Feminismus je totiž součástí takových druhů politik, které daný systém
i jen zdánlivým „dodržováním“ původních ideálů radikálně mění a
ve své potenci usiluje o změnu systému! Byla to druhá vlna feminismu, která
přišla s kritickým pohledem na společenský systém: „Víra sufražetek
ve stávající politické systémy a jejich palčivá touha začlenit se do
nich je tatam. Tyto dámy kdysi úzkostlivě zdůrazňovaly, že neusilují o
rozvrácení společnosti ani o sesazení Boha. Přestože o tom ujišťovali
konzervativce ze všech sil, jejich činy opravdu znamenaly hrozbu pro manželství,
rodinu, osobní vlastnictví i stát; svou neupřímností zradily vlastní věc
a přispěly k budoucímu neúspěchu emancipace.“
Právě
tato potencionalita je předpokladem pro porozumění oné neustále vzdorující
realitě, tedy proč „muži“ jako společenská „avantgarda“, tedy
podobně jako komunisté, se brání a budou neustále bránit jakékoliv zásadnější
změně a proč lze očekávat neustále nový a nový společenský „backlash“
– odvetné reakce. Ze stejného důvodu je ale i pochopitelná ona většinová
reakce samotných žen, které se chovají podobně jako pseudoobčanská
majorita za komunismu, totiž jako „mlčící většina“ normalizující
svou společenskou rozporuplnost.
Právě
schopnost vidět realitu i „ženským“ jiným pohledem nám může ukázat,
jak se krize Charty stávala krizí politicky mužského pojetí „života v pravdě“,
krizí mužských apelů „nežít ve lži“, výzev omezených pouze na sféru
veřejného života a pohlavně jednostranickou mužskou hodnotovou orientací,
zaměřenou na angažovanost, která předpokládá existenci dvojí morálky:
jednu, která nachází své uplatnění ve veřejné sféře a druhou v soukromém
životě. Tedy jinou pro muže a jinou pro ženy.
Je možný feminismus bez
surfování na vlnách chaosu?
Jinou
inspirací může být pro feminismus i rok 1968, například v tom, že
bez položení si hlubších otázek po „povaze moci“ hrozí obecně jakékoliv
politice (tedy i ženské), že bude vystavena nečekaným efektům mizení moci
a její opětovné restaurace!
Další
podněty může feminismus načerpat v souvislostmi s otázkami, s
kterými přišla západní kontrakultura a český kulturní underground. Právě
rozpoznání mechanismů moci systému, které působí například v situaci
prolínání se systémem často sebedestruktivně - protože samopohyb systému
vyvolává ve zpětné vazbě efekt smrtící smyčky - může vést k hledání
nových obranných strategií, aby se feminismus nestal jen sezónní módní
politickou značku pro zboží na jedno použití, které však už předem čeká
de facto osud radikálního zlevnění v rámci systémového výprodeje.
Ani feminismus se totiž nevyhne pokušení atraktivní schopnosti systému
kooptovat nejen disent jako politický protihlas, ale především
„normalizovat“ dissens jako jiný hlas. Nebezpečím této strategie vtažení
do systému je právě schopnost degradovat člověka tak, aby přestal být
subjektem morálky vidícím rozporuplnost společenského života a stal se
„znormalizovaným“. Učebnicovým příkladem takového vtažení do systému
je například V. Havel, ale i političky zabývající se ženskou agendou,
jejichž politické zájmy jsou však závislé na mužích. Proto důslednou
obranou před hrozbou normalizace nebo dokonce schizofrenie by měla být snaha
nevzdát se duchovní autentické síly a vidět nejrůznější rozpory.
Kontrakultura
však položila i nové netušené podněty, kterým lze porozumět právě v souvislostí
s teorií chaosu, která naznačuje, že nové typy společenských struktur
vznikají samovolně právě na základě stavů, které jsou velmi vzdálené
od rovnováhy nějakého daného, například politického genderového systému.
Je proto vůbec možný radikální feminismus bez surfování na vlnách
chaosu? G. Greerová upozorňuje, že strach ze svobody je v nás sice silný
a slova chaos nebo anarchie nás děsí, ale my „opravdu žijeme v chaosu
protiřečících si autorit, ve věku konformity bez komunity, v blízkosti
bez komunikace.“ A není dodnes celá česká společnost negativně
poznamenaná absencí roku 1968 v podobě druhé feministické vlny, která
přinesla elementární zkušenost, že při „hledání politického uvědomění
je konfrontace nenahraditelná“?
Příbuznost
některých neofeministických a undergroundových pohledů se jeví jako
sousedství vizí světa, které daný systém přesahují. Oběma je jim radikálně
nové uchopení vztahu mezi sférou osobní a veřejnou, kdy soukromé není
pouze vnitřní záležitostí každého jedince, ale „osobní je politické“.
Subverze undergroundu měla v sobě leccos podobného se subverzí
feminismu druhé vlny, která podobně usilovala o vlastní ženskou kulturu a
apelovala na ženy, aby byly soběstačné a nevstupovaly do takových oficiálních
struktur a institucí, podle nichž je nejsvatější úkolem každé ženy
„její povinnost k muži a k dětem“. Feministická teoložka Mary
Dalyová stojí na platformě „druhé kultury“ svým „odchodem od křesťanství“,
které je příliš svázané s ideologií „první“ maskulinní
kultury.
Jak
si ženy mohou hrát s dějinami
Historik
Niall Ferguson, říká, že je pošetilostí pátrat po univerzálních zákonech
historie, protože události na jejich základě konstruujeme historii jsou
nahodilé a chaotické. Na historii bychom měli tudíž nahlížet spíše jako
na „chaostorii“ v níž se události v každém okamžiku mohly
vyvíjet jinak. Jsme ale ochotni si připustit, že například samotný zrod
Charty 77 byl zapříčiněn chaotickým souběhem helsinského procesu détente,
americké administrativy J. Cartera, který po svém nástupu do Bílého domu učinil
z obhajoby lidských práv pilíř zahraniční politiky, nahodilými českými
okolnostmi jako například dlouhodobé působení myšlenek Boženy Komárkové,
vliv J. L. Hromádky na Jana Patočku, filosofický přístup L. Hejdánka,
politický proces s undergroundem a samozřejmě skutečnost, že mezinárodní
pakty, byli oficiálně ratifikovány a publikovány? Není živá historie
nikdy nekončícím chaosem bytí?
Bez
ohledu na celou řadu výše zdůrazňovaných kritických aspektů či právě
s ohledem na ně lze závěrem souhlasit s hodnocením Charty 77, že
byla jedním z nejvýznamnějších fenoménů československé historie ve 20.
století. Je třeba však zároveň zdůraznit, že i když její postupný
rozpad byl nutný a zákonitý, byl nutný pouze ve smyslu duchovním a nikoliv
v nějakém zřetězeném slepenci kauzálních dějinných příčin. Vždyť
co je to historie? Je to jen vrh kostek, z nichž některé jsou vidět,
ale většina z nich spadne záměrně i nezáměrně pod dějinný stůl.
Stojí však ale někdy za to některé z nich znovu zvednout a oprášit
je, protože v celkovém historickém pohledu pak dokazují, že v každou
chvíli existuje vždy několik verzí toho, co se v dějinách mohlo stát
nebo stalo. A jednou takovou pozdviženou dějinnou kostkou je Charta žen. Aby
znovu nezapadla, je zapotřebí s ní hrát proto takovým způsobem, aby
se vytvořila skutečně nová a lepší pravidla, která ji umožní „vrátit“
se do společenské hry s redefinovanými hracími pozicemi.
Mirek
Vodrážka - člen mediální feministické skupiny Meluzína